Ostalo je još desetak dana do zvaničnog početka izborne kampanje. Ipak, mjesecima već politički subjekti aktivno na terenu uvjeravaju glasače da su baš oni najbolji izbor. Izborna agitacija u Bosni i Hercegovini nerijetko dolazi i u onom drugom obliku – što više ocrniti protukandidate. Prljava kampanja u svakom izbornom ciklusu je neizbježan dekor, a da li će ova biti najgora do sada, kako već mnogi prognoziraju, rano je govoriti.
Izdajnici, lopovi, hoštapleri, kriminalci, strani plaćenici… Rječnik čaršijski – ali program izborni. Takmičenja u najboljim inovacijama, programima ili sloganima odavno nisu na meniju političke kuhinje. Ipak, malo je obogaćen, jer se politički oponenti igraju sa privatnim životima i seksualnom orijentacijom, uz objavljivanje snimaka eksplicitnih sadržaja.
“Dočekao sam da me SNSD-ov pulen, ovaj put HDZ-ov potpredsjednik Josip Jerković i Davor Pranjić pokušavcaju da diskredituju na najgori mogući način. Pročitaću vam jednu objavu koju su oni plasirali na svojim zvaničnim stranicama: ‘Želi dobiti malo medijske pažnje, a upravo to je dobio i promiskuitetnim videosadržajem koji je objavljen i smatram da takva osoba ne može dobiti ovu odgovornu i uglednu funkciju’”, rekao je Ivan Begić, kandidat za predsjednika RS-a.
Jerković nije bio raspoložen za komentar. U kratkom telefonskom razgovoru kaže da ne želi trošiti dragocjeno vrijeme za svakoga. U međuvremenu, na pojedinim portalima i društvenim mrežama pojavile su se informacije i najave da će u skorije vrijeme biti emitovani snimci još nekih političara u Bosni i Hercegovini.
„Postoje najave nekakvih snimaka, udaraca ispod pojasa, što može da bude uvod u najprljaviju političku kampanju do sada. To može značiti da između kandidata postoje male razlike u procentima, pa su prinuđeni da se služe takivm stvarima“, objašnjava Slobodan Popadić, novinar lista Euroblic.
„To pokazuje da se pomjerila opcija diskreditacije. Više se ne diskredituje politički oponent nego njegov život doslovno. Kroz te snimke, ko god je uključen, implicitno i eksplicitno, i partner ili supružnik, pa čak i djeca implicitno, svi su stavljeni na stub srama, tako da se ne uništava samo politička karijera oponenta nego i njegov život“, ističe komunikolog Mladen Bubonjić.
Na najavu da bi kampanja mogla biti prljavija nego inače, ciljajući baš privatne živote, reaguju u opoziciji u Republici Srpskoj. Kažu da je to znak da nacionalne teme više nemaju prolaz kod građana.
“Narod je oguglao na takve gluposti. Političke teme koje imaju svoj kratkoročni efekat da obezbijede neku vrstu glasova vladajućim strankama, a sad će ići nečemu drugom, a to je izmišljanje nekih prljavih stvari koje nas i zabavljaju, koliko su neinventivni u toj svojoj kampanji”, navodi Branislav Borenović, predsjednik PDP-a.
Kao sredstva za takvu kampanju najviše se koriste online mediji, prvenstveno društvene mreže.
„Ono što je nepoznanica u ovoj kampanji su upravo ti takozvani botovi na društvenim mrežama, koji će raditi veliki dio prljavog posla. Ono što je mnogo gore što će te njihove teze preuzimati portali i portaloidi predstavljajući to kao nekakvo zvanično mišljenje“, naglašava Popadić.
Analitičari ipak smatraju da ni u ovoj kampanji neće manjkati nacionalnih tema, jer narativ o izdajnicima i kriminalcima još daje određene političke beneficije.
Đorđe Vujatović / federalna.ba