Daily Wire, ekstremno desničarski portal sa vijestima i mišljenjima, koristi Facebook kako bi širio dezinformacije uoči predsjedničkih izbora u SAD-u 2020. godine, a div iz sfere društvenih medija to dozvoljava.
Daily Wire je „septička jama zadrtosti i mržnje“ koja širi sadržaj ispunjen negiranjem klimatskih promjena, mržnjom prema ženama i homofobijom. Kako pokazuje nedavna istraga portala Popular Information Jedda Leguma, spomenuti portal koristi svoj doseg na Facebooku koristeći „tajnu mrežu“ stranica koje imaju „neautentični koordinirani obrazac ponašanja“ – nešto što krši vlastita pravila ove društvene mreže i njene platforme.
Iako je očito kako se Daily Wire poigrava sa sistemom kako bi došao do veće publike, osnivač i izvršni direktor Facebooka Mark Zuckerberg, koji je navodno imao privatni sastanak sa glavnim urednikom portala Benom Shapirom ranije ove godine, ne poduzima nikakve akcije.
Nažalost, Daily Wire nije jedina ekstremno desničarska organizacija kojoj je dozvoljeno širenje opasne propagande na Facebooku.
Govor mržnje i prevare
Facebook ima problem. Ova moćna i sveprisutna društvena mreža svjesno daje prostora grupama mržnje, bijelih nacionalista i ekstremno desničarskim pokretima i malo ili ništa ne radi kako bi spriječila internetsku propagandu nasilnog govora mržnje i prevare.
Nedavno je Facebook stvorio partnerstvo sa Breitbartom, čime je ovaj „alternativno desničarski“ portal bijelih nacionalista jedan od uvrštenih „visoko kvalitetnih“ izdavača u novostvorenom dijelu za vijesti na Facebooku, zajedno sa izdanjima kao što su Buzzfeed, Washington Post i Wall Street Journal. Breitbart, čiji je jedan od osnivača bivši Trumpov savjetnik Steve Bannon, na udaru je kritika zbog promocije teorija zavjera, islamofobije, ksenofobije, rasizma i bjelačke nadmoći, a jedno je vrijeme imala sekciju „crnački zločini“.
Dodatno je pojačan osjećaj da se Zuckerberg poigrava sa otrovnim ekstremno desničarskim grupama ranije ove godine kada je Facebook bio sponzor godišnje konferencije Državne političke mreže (SPN), mreže desničarskih organizacija koje promoviraju islamofobiju, ksenofobiju, homofobiju i seksizam.
Facebook je učesnicima dijelio brendirane putne šolje i bio domaćin degustacije viskija i vina. Treba istaći kako u ovoj prilici Facebook nije bio jedina tehnološka kompanija koja podržava ekstremnu desnicu – Google je također bio jedan od sponzora manifestacije i čak imao predavanje o tome kako se koriste Google i YouTube za širenje željenih poruka.
Očita podrška Facebooka ekstemnoj desnici dešava se u vrijeme tvrdnji da nije uspio ukloniti prijetnje i maltretiranja na rasnoj osnovi sa svoje platforme, a kako je istovremeno blokirao tamnopute korisnike i uklonio njihove objave o rasizmu.
Otvorena pisma uposlenika
Kompanija dozvoljava nesmetan rad ekstremnoj desnici na svojoj platformi, a istovremeno cenzurira objave tamnoputih korisnika o rasizmu kao govor mržnje tako što se oslanja na algoritme koji su pristrani protiv tamnoputih korisnika kako bi identificirali „uvredljive“ objave. No, postoje i druge strane rada ove kompanije na cenzuri nevinih objava njenih tamnoputih korisnika i na promociji sadržaja punog mržnje koji prave oni kao što je Daily Wire.
Facebook, koji ima više od 2,38 milijardi korisnika širom svijeta, je organizacija gdje dominiraju bijelci. Kako navodi njegov izvještaj iz 2019. godine, kompanija na svjetskom nivou ima 63,1 posto muških uposlenika. U Sjedinjenim Američkim Državama bijelci čine 44,2 posto ukupne radne snage, Azijati 43,2 posto, dok devet posto otpada na tamnopute i latinoameričke radnike.
Mark Luckie, bivši tamnoputi menadžer Facebooka, navodi kako kompanija ima „problem sa tamnoputim ljudima“. On je, odmah po odlasku iz kompanije novembra 2018. godine, u objavi istakao manjak različitosti u uredima, tvrdeći kako ima „više različitosti u ključnim prezentacijama nego u timovima koji ih prezentiraju“, te kako „u nekim zgradama ima više postera ‘važni su crni životi’, od stvarnih tamnoputih ljudi“.
Luckie je također tvrdio kako kompanija ima loš odnos prema i to malo tamnoputih radnika jer dozvoljava razvoj kulture neprijateljskog radnog okruženja, dodavši kako se oni suočavaju sa „raširenom diskriminacijom i isključivanjem“. Godinu dana kasnije, grupa anonimnih uposlenika Facebooka objavila je otvoreno pismo u kojem tvrde kako se stalno pogoršava problem rasne diskriminacije u firmi.
Debata o ulozi Facebooka u širenju dezinformacija, uvredljivog i ponekad opasnog sadržaja dostigla je novi nivo septembra ove godine kada je kompanija objavila kako nije spremna promijeniti svoju politiku o neprovjeravanju političkih reklama.
Odgovor na to je bilo otvoreno pismo stotina uposlenika Facebooka koji direktorima kompanije poručuju kako se „oštro protive“ ovoj politici za koju navode da „pokazuje kako nam je OK da zarađujemo od namjernih kampanja dezinformacija onih koji žele osvojiti moć“. Za razliku od Facebooka, Twitter je zabranio političke oglase.
Ozračje ubistva MLK
Zuckerberg je branio neprovjeravanje političkog govora na Facebooku tokom nedavnog govora na univerzitetu Georgetown, tvrdeći kako platforma koju je ustanovio predstavlja oruđe demokratije koje pomaže „petom ogranku“ vlasti da kontrolira ostale ogranke. Navodeći primjere iz pokreta za građanska prava u SAD-u, izvršni direktor Facebooka je naveo kako odustajanje od slobode govora nikada nije odgovor i tvrdio kako i ograničenja političkog govora iz dobre namjere na kraju „štete manjinska prava koja želimo zaštititi“.
Sa ovime se ne slaže Bernice King, kćerka Martina Luthera Kinga. „Voljela bih pomoći da Facebook bolje razumije izazove koje ima #MLK“ zbog kampanja dezinformacija koje vode političari. Ove kampanje su stvorile atmosferu za njegovo ubistvo“, napisala je na Twitteru.
Britanski komičar Sacha Baron Cohen je također kritizirao Zuckerberga. „Da je on vlasnik otmjenog restorana i četiri neonaciste ulete unutar i glasno govore o ubijanju ‘jevrejskog ološa’, da li bi im poslužio otmjeno jelo od osam slijedova? Ili bi im rekao da odj..u iz njegovog restorana? To je ista stvar“, napisao je Cohen na Twitteru. „On ima svako pravo, zapravo moralnu obavezu, da im kaže da odj..u iz njegovog restorana“.
Pod krinkom zaštite „slobode govora“, Facebook je omogućio viralno širenje političke propagande na svojoj platformi kroz političke reklame. Također je više puta ugrozio privatnost i sigurnost korisnika. Neki od korisnika su već napustili Facebook – problematične prakse kompanije dovele su do egzodusa i uspostave alternativa kao što je WT Social koji je napravio suosnivač Wikipedije Jimmy Wales.
Facebook ne može očuvati povjerenje javnosti ako nastavi njegovati ekstremiste, žmiriti na mržnju i zarađivati od dezinformacija. Ako Facebook odbije da se izdvoji i djeluje kao odgovoran i etičan građanin, regulatori moraju upasti i prinuditi ga na promjenu.