“Pandemija u Federaciji Bosne i Hercegovine suočila je sve učesnike u nastavno-obrazovnom procesu s novim načinom učenja i poučavanja i istakla neophodnost fleksibilnosti u prilagođavanju nastavnih sadržaja online procesu učenja, kroskurikularni pristup, povezivanje sadržaja iz različitih oblasti, reduciranje preobimnog nastavnog sadržaja i fokusiranje na najbitnije, izbor načina ocjenjivanja, prebacivanje težišta s reproduktivnog na funkcionalno znanje i tako dalje. Mada novi vid nastave zahtijeva iznimne napore, razvijene digitalne kompetencije, različite vrste prilagođavanja, neophodnu opremu, sigurni smo da će se iz svega izvući pouka i steći ogromno iskustvo”, poručuju iz Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke.
Mada, ističu, ništa ne može zamijeniti socijalnu interakciju, niti virtuelne učionice mogu zamijeniti one stvarne, platforma za učenje na daljinu će zasigurno postati sastavni dio budućeg načina organiziranja nastavno-obrazovnog procesa.”U ovom trenutku smo suočeni i s novim izazovima kada je u pitanju okončanje ove školske godine, polaganje mature i upis u novu školsku godinu. Kantonalni ministri obrazovanja smatraju da je u ovom trenutku prerano govoriti o mogućim scenarijima svih procesa vezanih za završetak ove školske godine i početak nove, jer niko sa sigurnošću ne može tvrditi do kada će ovo stanje u vezi s pandemijom trajati, ali se ulažu veliki napori da svaka donesena odluka bude u interesu djeteta”, poručuju.
Stav stručnjaka iz oblasti zdravstva je jasan, fizička distanca se mora održati, sve dok pandemija traje. “Vjerujemo da će i odluke kantonalnih ministarstava obrazovanja o završetku ove školske godine biti donesene u skladu sa tim stavom. Svima nam je prioritet očuvanje zdravlja naše djece, a sve drugo će se organizirati na najbolji mogući način, u okolnostima kakve jesu”, zaključuju.
Predrag Damjanović, direktor Pedagoškog zavoda Republike Srpske, kazao je da povratak djece u školske klupe zavisi isključivo od odluke Vlade RS i Kriznog štaba RS.”Dok vlada ne donese drugačiju odluku, odnosno krizni štab, djeca će i dalje pohađati školu online. Mi, dakle, čekamo njihova daljnja uputstva. Kakva god bude odluka, mi ćemo se prilagoditi, a sve do tada djeca će izvoditi nastavu na daljinu, onako kao i do sada”, poručio je Damjanović.
O samom prestanku održavanja online nastave i vraćanja djece u školske klupe su, priznaje, intenzivno razmišljali. Ipak…
“Stalno razmišljamo o tome, ali na jedan pesimističan način, jer je to mnogo korisnije nego optimistično razmišljati pa se razočarati. Svi priželjkujemo da to što prije završi, ali razmišljamo na način da će trajati do kraja školske godine i da će zahvatiti dio upisa, kao što nam se desilo za upis u prvi razred osnovne škole, kada smo morali raditi online upis. Pripremamo se na takav scenarij, pa ako se desi ranije, bit ćemo sretni”, govori Krivić.
Ovo je, dodaje, svojevrsna reforma preduniverzitetskog obrazovanja u Kantonu Sarajevo koja se desila zbog koronavirusa.”U ovom periodu uspjeli smo održati nastavu, prisutnost nastave uvećana je za 15 posto u odnosu na kabinetsku nastavu, s početkom realiziranja imali smo svega 0,2 posto učenika koji nisu imali računar ili internet pa smo radili i na tome. Posebno smo se posvetili ocjenjivanju koje je veoma važno u ovoj situaciji. U većini srednjih škola i pojedinim osnovnim školama odvijala se online nastava i ranije, tako da nismo baš bili repa bez korijena, nego smo ranije o tome mislili. Uputstvo za realizaciju online nastave napisano je u januaru, kad nije bilo riječi o koronavirusu. Dakle, KS je na tome radio i ranije, sad već imamo iskustvo, ali i praktične probleme”, napominje Krivić.
S obzirom na to da se spominjalo da je za djecu štetno da previše vremena provode za računarom, u program su uključili i pedagoge koji rade s djecom kako im to ne bi štetilo.Svoj stav o povratku đaka u školske klupe kazali su nam i iz Samostalnog sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja FBiH na čelu sa Saudinom Sivrom.
“SSOOiO FBiH-Kantonalni odbor KS smatra da nema uslova da se učenici vrate u škole, odnosno ne postoje preduslovi za otvaranje škola i organizaciju redovne kabinetske nastave. Trenutno zastupamo stav da treba nastaviti realizaciju online nastave u skladu s instrukcijama Ministarstva za obrazovanje, nauku i mlade Kantona Sarajevo do daljnjeg”, poručio je Sivro.