Grčki pravoslavni pop Evangelos Papanikolaou i ne htijući očitao je nesvakidašnju lekciju bosanskom imamu Muhamedu ef. Veliću, iako vjerovatno nikada nije čuo za Velića niti za njegovu izjavu. Oba svećenika govorili su o Aja Sofiji i njenom ponovnom vraćanju iz muzeja u džamiju, o čemu se ovih dana intenzivno govorilo i pisalo. Njihove izjave zorno odražavaju dva različita gledišta ne samo dvije različite osobe, već dva različita viđenja, dva različita pristupa iskrenosti i argumentiranosti govora dva svećenika o istoj temi. Čitajte i prosudite sami.
Evo, najprija šta je o Aja Sofiji napisao hodža Velić:
“Ne može čovjek a da ne osjeti ushićenje kada vidi na hiljade i hiljade vjernika koji hrle Božijoj kući da Ga štuju i da mu se klanjaju, kao što je danas bio slučaj s Aja Sofijom u Istanbulu. Božija kuća je ponovo otvorena za vjernike i obredoslovlje. Mada mislim da je trebalo pokazati tu islamsku širinu, pa da Aja Sofija u nekoj varijanti ili nekim svojim dijelom bude dostupna i hrišćanima za obavljanje njihovih obreda. Na taj bi se način poslala poruka i pokazao način da je to isto moguće uraditi i sa velikim andaluzijskim džamijama koje su pretvorene u crkve. No, povijest često bude isključiva i njene najbolje opcije ostaju samo u idejama i literaturi. Nažalost.
Isto tako, mač sultana Mehmeda El-Fatiha, kojeg je držao prvi čovjek Uprave za vjerske poslove (Dijaneta) u Turskoj u toku današnje hutbe, mislim da mu nije tu mjesto bilo. Njemu je mjesto u muzeju ili u kasarni, a na sceni i javno treba da budu pokazane sve one velike duhovne, kulturne i naučne vrijednosti koje su osmansku državu i činile velikom, a posebno islamsku civilizaciju. Uporno se borimo i suprostavljamo spočitavanje islamu kao religiji mača, a sami sebi nekada tu omču i prerogative stavljamo. Okitimo se duhovnošću, znanjem i obrazovanjem, vjerom, naukom i (novim) idejama, to istaknimo u prvi plan i to je istinsko i dugoročno “oružje” i zaštita” – napisao je na svom FB profilu efendija Muhamed Velić.
Evangelos Papanikolauo, za razliku od dominantnog osuđivačkog diskursa u Grčkoj, blagonaklono gleda na ovaj čin turskih vlasti. Prijevod održanog govora možete pročitati ovdje:
“Gdje god su Turci bili, bilo je bolje. Za nas je to sramotno, ali je to činjenica. Na Kreti je bio bolji sistem o manastirima. Na Kreti Turci nisu zatvorili nijedan manastir, ali grčke vlasti jesu zatvorili mnoge manastire i crkve. I to naredbom Othonasa. Relikvije svetaca su vađene iz srebrenih posuda i pretvarane u plate vlastodržaca. Istovremeno, dok su Turci vladali, ljudi su s lakoćom mogli živjeti svoju vjeru. Zato su i govorili da im je draži turski saruk od latinske kapice. Ako bih se ja pitao, ne treba mi ni jedno ni drugo, ali ako bih birao između toga, odabrao bih turski saruk. A sad o Aja Sofiji, koju mnogo žalite. Hvala Bogu. Recite mi sad, koliko je nagih turista ulazilo u Aja Sofiju u 24 sata? U mini suknjama, pokazujući unutrašnji veš? Bezbroj. Jesam li nešto slagao? Jer je bila muzej. I svi ti turisti su ulazili po volji, kako su htjeli, puni nepoštovanja. Sada ćete ulaziti bez obuće, zar to nije poštovanje? Hoćeš li ulaziti nag? Nećeš. Ulazit ćeš odjeven, duge haljine i pokrivene glave. Možda to ne trebamo gledati kao prokletstvo, već kao popravljanje stanja. I sad govore kako su žalosni zbog Aja Sofije. Da nije bilo Turaka, Aja Sofija bi se urušila. Urušila! Ko je očuvao tako veliku građevinu? Pa, Turci!” – napisao je grčki pravoslavni pop Evangelos Papanikolaou.
Prosudite samo o stavovima ova dva svećenika.