Napadi na trgovačke brodove u Crvenom moru, posebice u i oko tjesnaca Bab el-Mandeb, imaju ogroman potencijal da se pretvore u veliku svjetsku krizu, znatno veću nego što je kriza u Pojasu Gaze, pa čak i veću nego što je ruska agresija na Ukrajinu.
Ako se ostvare prijetnje jemenskih pobunjenika Ansar Allah (čiju veliku većinu čine pripadnici plemena Huti) da će izvesti masovne napade protubrodskim projektilima i dronovima kamikazama na trgovačke brodove, ekonomske štete za Europu bit će enormne. Takvi napadi dovest će do potpunog prekida protoka brodova kroz Bab el-Mandeb i istočni dio Crvenog mora.
Tvrdnje Bijele kuće mogle bi eskalirati krizu
Najnovije tvrdnje Bijele kuće da je Iran izravno uključen u planiranje i izvođenje napada Huta na trgovačke brodove znatno povećavaju opasnost da će se kriza proširiti i na Perzijski zaljev. The Wall Street Journal u petak je objavio tekst temeljen na američkim obavještajnim podacima u kojem se tvrdi da Hutima podatke o kretanju brodova neophodnih za napade osiguravaju iranski špijunski brodovi koji se nalaze u tom području.
U tekstu se tvrdi da najmanje jedan iranski špijunski brod u realnom vremenu dojavljuje Hutima pozicije potencijalnih ciljeva. S obzirom na to da Huti nemaju radare kojim bi nadzirali Crveno more, to je jedini način da usmjeravaju projektile i dronove kamikaze prema brodovima. Do 21. prosinca potvrđeno je najmanje 12 napada, a mnoge su spriječili američki i francuski ratni brodovi.
Nakon što su pokušaji Ansar Allaha da izravno napadne Izrael balističkim i krstarećim projektilima te dronovima kamikazama propali (velika većina oborena je iznad Crvenog mora, a preostale je uništila izraelska protuzračna obrana), sredinom studenog promijenili su strategiju.
Umjesto izravnih napada na Izrael, odlučili su napadati trgovačke brodove u Crvenom moru. Iako su u početku objavili da će napadati samo izraelske brodove, brodove u vlasništvu Židova i brodove koji prevoze robu za i iz Izraela, vrlo brzo je postalo jasno da žele prekid prometa Crvenim morem i posljedično Sueskim kanalom. U tome su skoro uspjeli.
Kompanije preusmjeravaju brodove
Suočeni s opasnošću napada iz Jemena, sve veći broj brodarskih kompanija preusmjerava brodove oko Afrike. Taj je put duži šest tisuća nautičkih milja, što znači najmanje dodatna tri tjedna plovidbe nego da ti isti brodovi plove kroz Crveno more i Sueski kanal. Posljedice su ne samo veće vozarine već i dodatno opterećenje na i ovako prenapregnute brodarske kapacitete.
S obzirom na to da su na put oko Afrike krenuli i tankeri koji prevoze naftu s Bliskog istoka u Europu, za očekivati je i značajno povećanje cijene naftnih prerađevina na europskom tržištu. Sad kad se manjkovi više ne mogu nadomjestiti povećanjem uvoza iz Rusije.
Međutim, to je manji problem. Optužbe Bijele kuće da Teheran izravno stoji iza napada u Crvenom moru jako kompliciraju situaciju. I prije se znalo da je glavni sponzor Ansar Allaha Iran koji ih financira i naoružava. No, kako se to smatralo lokalnim problemom koji se ponajviše ticao Saudijske Arabije, Zapad nije reagirao. Osim što su američki ratni brodovi s vremena na vrijeme presretali iranske pošiljke oružja Hutima.
Opširnije na portalu Index.