Tajno snimljeni razgovori u centrali Folksvagena otkrivaju da je automobilski div dugo planirao da prekine poslove sa bosanskim dobavljačem Preventom. To je nova epizoda u sukobu teškom milijarde eura.
Tu su svi elementi krimića: zavjera, prisluškivani razgovori, političke veze i posao težak milijarde evra. U ovoj epizodi dugogodišnje sage, gdje su u glavnim ulogama Folksvagen i njegov raniji dobavljač Prevent, najnoviju bombu detonirao je tekst magazina Biznis insajder do kojeg je došlo pedeset sati tonskog materijala, krišom snimljenog tokom sastanaka u Volfsburgu.
O Davidu i Golijatu
Valja krenuti od početka. Prevent, imperija za proizvodnju autmobilskih dijelova u vlasništvu bosanskog biznismena Nijaza Hastora, tokom 2016. je obustavio isporuku dijelova za sjedišta i prenosne sisteme za Golf i Pasat.
U Volfsburgu je tada proizvodnja čuvenog modela potpuno prestala na par dana, oko 28.000 hiljada radnika u više pogona poslato je kućama ili je radilo skraćeno. Za VW je nastala šteta od sto miliona evra.
Prevent je tako – preko ES Automobilguss i Car Trim, dvije kćerke-firme sa sjedištem u Saksoniji – namjeravao da satjera jedan od najvećih svjetskih koncerna u ćošak. Naime, VW je prethodno otkazao narudžbu presvlaka za sjedišta Car Trimu, navodno nezadovoljan kvalitetom i brzinom isporuke. Dobavljač je tražio odštetu od 56 miliona evra, što je VW glatko odbio.
No kada su proizvodne trake stale, a šteta prijetila da ode u milijarde, Folksvagen je ipak poklekao i napravio dil. Dva koncerna su se vansudskim putem dogovorila da Folksvagen u narednih šest godina nabavlja dijelove od firmi koje pripadaju Preventu, a i da firmi porodice Hastor plati obeštećenje. Visina tog obeštećenja je nepoznata javnosti, a i drugi dijelovi njihovog dila su ostali tajna.
Mediji su tada pisali da je David pobijedio Golijata, da se prvi put desilo da jedan dobavljač, ipak samo šraf u velikom automobilskom poslu, obori na pleća divovski koncern. Sjedište Preventa u Warmenau kod Wolfsburga
Sud daje za pravo Folksvagenu
U Volfsburgu svakako nisu bili srećni što dobavljač može da zaustavi čitav lanac proizvodnje i brzo su se bacili u potragu za alternativama.
Kada su ih našli, VW je 2018. vanredno otkazao sve ugovore sa Preventovim kćerkama-firmama. Prevent je podnio tužbu tražeći nadoknadu štete, ali je Viši zemaljski sud u Diseldorfu početkom ove godine presudio u korist Folksvagena. Jer, kako su rekle sudije, Prevent je ucjenama htio da isposluje 25 odsto više cijene.
Sa druge strane, isti sud je presudio da će Audi, kao dio Folksvagenovog koncerna, morati da plati odštetu Preventu. Audi je takođe otkazao ugovore sa dobavljačem, ali ne vanrednim već redovnim putem – što nije bilo predviđeno ugovorom. Ta odšteta će biti daleko manja od one kojoj se Prevent nadao.
Zato je bosanskohercegovački koncern pokrenuo još jednu tužbu, pred sudom u SAD koji arbitrira u slučajevima da neki investitor smatra da su mu prava povrijeđena. Pred tim sudom, koji nije u pravnom sistemu nijedne države, Prevent traži čitavih 750 miliona dolara.
VW doveo Prevent u zabludu?
Tu dolazimo do sadašnje epizode: u poslednjoj sceni VW podnosi krivičnu prijavu protiv nepoznatog lica zbog neovlašćenog snimanja razgovora u centrali koncerna. U Volfsburgu kažu da su oni žrtve, mada tonski snimci čije je dijelove u vidu transkripta objavio Biznis insajder, govore nešto drugo.
Na oko pedeset sati snimaka povjerljivih razgovora može se razabrati da je Folksvagen najkasnije od marta 2017. znao da će promijeniti dobavljače, raskinuti ugovor sa Preventom i, ako treba, ići na sud protiv bosanskog koncerna.
Takođe se čuje da su Folksvagenovi menadžeri u aprilu 2017. i kasnije na sastancima sa Preventovim menadžerima lagali da je sa saradnjom sve u redu i da ugovori ostaju na snazi.
Štaviše, radna grupa VW je razmatrala da potegne veze ka bivšem njemačkom kancelaru Gerhardu Šrederu koji je, preko poslova sa Sjevernim tokom, bliski prijatelj ruskog predsjednika Vladimira Putina. Ideja je bila da se pokvari posao Preventa u Rusiji, mada, prema pisanju Biznis insajdera, Šreder na kraju nije ni kontaktiran.
“U nevjerici smo zbog ovako grubog narušavanja poslovnog povjerenja”, rekao je jedan portparol Preventa za Biznis insajder po objavljivanju priče.
U martu 2017. sastaje se Folksvagenova radna grupa “Projekat 1”, koja je trebalo da izbaci Prevent iz dobavljačkog lanca. Čuje se menadžerka VW kako pita kolege šta odgovoriti novinarima ako pitaju za saradnju sa Preventom? Jedna portparolka joj kaže da samo treba reći da se VW pridržava zaključenih ugovora. Ali menadžerka nije ubijeđena: “Da li, pravno gledano, tako smije da se kaže kada već sad znamo da namjeravamo da otkaženo zaključene ugovore?”
Drugi snimak pak, nastao mjesec dana kasnije, bilježi sastanak trojice Folksvagenovih menadžera sa predstavnikom firme Prevent. Ova trojica ga uvjeravaju da će ispoštovati ugovore sve do 2024. godine.
Prema pisanju Biznis insajdera, jedan od te trojice je krtica unutar Folksvagena, čovjek koji je snimio ukupno 35 razgovora između januara 2017. i februara 2018. godine. Na snimcima se, kako navodi magazin, čuje kako čovjek stavlja snimač (ili bubicu ili telefon) u džep, kako ulazi u lift, ćaska sa kolegama, a onda učestvuje na sastancima.
Traži se “špijun”
Dok državno tužilaštvo u Braunšvajgu razmatra da li treba pokrenuti istragu, u Folksvagenu se pitaju ko bi to mogao da ima interese za takvim materijalom i za koga “špijun” radi. To bi bio zgodan nastavak špijunskog trilera jer, kako je ranije pisao tabloid Bild, Folksvagen je svojevremeno angažovao privatne detektive da prate vodeće menadžere Preventa kako bi bolje razumio ko upravlja firmom.
Za to su možda detektivi bili i neophodni. Jer Nijaz Hastor, bosanski bos sa pogonima od Rusije do Brazila, nikada ne daje intervjue, a rijetko će se pronaći i njegove fotografije.
Počeo je prije dvadesetak godina sa nekoliko zaposlenih, a danas je na čelu imperije sa oko 15.000 radnika, od toga 7.000 u BiH. Priča se da je još prije nekoliko godina prepustio svakodnevni posao sinovima Kenanu i Damiru.
Hastor je tokom godina postao jedan od najvažnijih dobavljača automobilske industrije, posebno kupujući manje dobavljače u Njemačkoj. Danas Prevent i kćerke-firme imaju milijardske ugovore, ali i sudske sporovima sa Folksvagenom, Dajmlerom i BMW-om.
Ostaje da se vidi kako će senzacionalna otkrića uticati na sudska preganjanja familije Hastor i Folksvagena. Nema sumnje da će Prevent prisluškivane razgovore iznijeti kao argument da ih je VW dovodio u zabludu, a u stvari planirao da ih se otarasi.
U Volfsburgu se, prema izjavama portparola, već spremaju na odbranu tako što će sastanke koji su tajno snimljeni predstaviti kao uobičajeni brainstorming, razmjenu ideja koja nije imala posljedica na odluke.
Piše: Nemanja Rujević, DW