U Republici Srpskoj je 3. aprila na snagu stupilo vanredno stanje zbog situacije izazvane virusom korona.
Vanredno stanje znači da će predsjednica Republike Srpske Željka Cvijanović imati ovlaštenja da, na predlog Vlade RS, donosi uredbe sa zakonskom snagom sve dok traje vanredno stanje. Odluku o uvođenju vanrednog stanja u RS nisu podržale opozicione stranke, SDS i PDP, smatrajući da je vanredna situacija, koja je bila na snazi od 16. marta, bila dovoljan okvir za djelovanje entitetskih vlasti u situaciji krize izazvane širenjem korona virusa.
ŠTA DONOSI VANREDNO STANJE
SDS i PDP su upozorili da je uvođenjem vanrednog stanja razvlašćena Narodna skupština, da se suspenduju institucije i da na udar mogu doći svi oni koji imaju drugačije mišljenje od vladajuće oligarhije.
U situaciji vanrednog stanja predsjednik RS, ne samo da može donositi uredbe sa zakonskom snagom, već ima ovlaštenja da postavlja i razrješava izabrane funkcionere i to po kratkom postupku. Prema Ustavu, predsjednik RS ima ovlaštenja da obustavi pojedine odredbe Ustava RS, koje se odnose “na donošenje zakona, drugih propisa i opštih akata i preduzimanja mera republičkih organa i na pojedine ljudske slobode i prava”. Također, može da mijenja organizaciju i ovlaštenja izvršnih, upravnih i pravosudnih organa i njihov personalni sastav, kao i teritorijalnu organizaciju u Republici. Riječju, predsjedniku RS daju se ogromna ovlaštenja, koja, ako se zloupotrijebe, mogu biti veoma štetna po demokratiju i prava i slobode gradjana.
Šta znači uvođenje vanrednog stanja, pojasnio je Milorad Dodik, član Predsjedništva RS, koji je ključna osoba za donošenje svih odluka u Republici Srpskoj od početka epidemije korona virusa. Predsjednica RS Željka Cvijanović i premijer Radovan Višković samo su „protočni bojleri“ kako bi se odluke koje je donio Dodik sprovele u djelo.
DODIKOVO OBJAŠNJENJE
Dodik je cijelu situaciju poprilično ublažio, govoreći o tome da će se poslije uvođenja vanrednog stanja u Republici Srpskoj brže donositi propisi i uredbe sa zakonskom snagom koje će, kako je naveo, biti podrška uvedenim mjerama republičkih vlasti radi efikasnijeg saniranja ekonomskih i drugih posljedica korona virusa. Naveo je da to podrazumijeva da entitet može pomoći kod plaćanja doprinosa i poreza privrednim subjektima.
Ipak, suština vanrednog stanja je u nečem drugom. Poznato je da je budžetska kasa Republike Srpske gotovo prazna i da su potrebna nova zaduženja da bi se ovaj entitet nosio sa postojećom krizom. U svim oblastima.
Vanredno stanje omogućava da Cvijanovićeva donese odluke o zaduženju, bez potvrde Narodne skupštine RS. Republika Srpska je već sada prekšila zakonski limit o zaduženju, i nastaviće jer se procjenjuje da ovom entitetu treba oko 800 miliona maraka da bi mogli da djeluju u vrijeme postojeće krize.
Posebno zabrinjavajuća je Dodikova najava da će se poslije uvođenja vanrednog stanja promijeniti odredbe Zakona o kaznama. Pride, Dodik najavljuje formiranje posebnih odeljenja tužilaštava i sudova da bi se „adekvatnije reagovalo na kršenje uvedenih mjera“!
KO ĆE BITI OBUHVAĆEN MJERAMA
S obzirom na to da je, prema dnevnim policijskim izvještajima, u RS jako mali broj onih koji krše mjere o zabrani kretanja u vrijeme policijskog časa, kao i onih koji krše odluke o obaveznoj izolaciji, veoma zlokobno djeluje Dodikova najava o formiranju posebnih odjeljenja tužilaštava i sudova kako bi se „adekvatno reagovalo na kršenje uvedenih mjera“.
Pitanje je – ko će se naći pred tim posebnim odjeljenjima tužilaštava i sudova? Kako je veoma mali broj onih koji krše mjere o zabrani kretanja i izolaciji, što znači da se takvi slučajevi mogu procesuirati u redovnoj proceduri, sasvim opravdano se rađa sumnja da bi se na meti mogli naći svi oni koji kritikuju mjere vlasti u borbi sa epidemijom, svi oni koji podsjećaju da je upravo ta vlast kapilarno uništila zdravstveni sistem u RS, koji nema osnovne medicinske opreme za redovno, a kamoli vanredno stanja do kojeg je dovela pošast korona virusa.
Još tokom vanredne situacije policija je podnosila prekršajne mjere protiv predstavnika opozicije koji su ukazivali na činjenicu da je zdravstveni sistem loš, pokušavajući na taj način da uliju strah.
IZDAO IH VUČIĆ
Koliko je teško stanje u RS potvrdio je prije nekoliko dana i predsjednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je rekao da mu je Republika Srpska najozbiljniji problem. Vučić je zapravo u dvije rečenice otkrio u kakvom se stanju nalazi zdravstvo RS, ma koliko politička elita u ovom entitetu tvrdila drugačije.
„Tražili su 27 vrsta lijekova, mi možemo da pomognemo sa šest prioritetnih, glavnih lijekova koji su im od presudnog značaja. Sve je besplatno. Međutim, oni su tražili i stetoskope, stalke za infuziju i osnovna sredstva za rad u zdravstvu i medicini“, kazao je Vučić.
U cijelom galimatijasu u vezi sa uvođenjem vanrednog stanja posebno je zanimljivo i ponašanje bošnjačkih predstavnika u Narodnoj skupštini i Vijeću naroda RS.
Predstavnici bošnjačkih političkih partija prvo su najavili da će uložiti veto na odluku o uvođenju vanrednog stanja, jer su odbijeni njihovi zaključci kojima su tražili da parlament decidno obaveže Vladu da vanredno stanje ne koristi za ograničavanje slobode kretanja preko međuentitetske linije, prvenstveno kada je u pitanju dostavljanje humanitarne pomoći povratničkim naseljima. Onda se 2. aprila desio sastanak predsjednice RS Željke Cvijanović sa potpredsedavajućim Vijeća naroda Republike Srpske iz reda bošnjačkog naroda Mihnetom Okićem i poslanikom u Narodnoj skupštini RS Edinom Ramićem, na kome su, kako je saopšteno, razriješene dileme u pogledu uvođenja vanrednog stanja. Bošnjački klub delegata u Vijeću naroda odustao je od veta i dan poslije vanredno stanje u RS stupilo je na snagu.
Ramić je izjavio je da su na sastanku dobijene garancije da povratnička populacija neće imati nikakve negativne posljedice nakon stupanja na snagu Odluke o vanrednom stanju. To znači, istakao je on, da neće biti nikakvih kontrolnih punktova i zaustavljanja prometa ljudi, roba i humanitarne pomoći preko entitetske linije, te da su na taj način uvaženi svi zahtjevi Kluba “Zajedno za BiH”.
MISLIM DA SMO SE RAZUMJELI
Odmah je reagovala predsjednica RS i navela da nije bilo nikakvih garancija, jer su, kako je ocijenila, neke stvari logične, ali jesu uklonjene nedoumice.
„Mislim da smo se razumjeli na tom sastanku. Iskreno govoreći nije ni bilo potrebe da izgubimo ovo vrijeme da bi odluka o proglašenju vanrednog stanja stupila na snagu. Danas smo o tome razgovarali i razriješili dileme u vezi sa povratničkom populacijom“, kazala je Cvijanović.
Ako je sve tako vrlo jednostavno, pitanje je zašto vladajuća većina nije na sjednici parlamenta, na kojoj se odlučivalo o uvođenju vanrednog stanja, prihvatila zaključke bošnjačkih poslanika. Posebno pitanje je zašto su bošnjački poslanici uopšte tržili da se dozvoli nesmetano kretanje do povratničkih naselja, jer Ustav BiH garantuje pravo svakom građaninu da se slobodno može kretati po cijeloj teritoriji države.
Poseban problem bilo bi postavljanje kontrolnih punktova na međuentitetskoj liniji, što bi imalo veoma ozbiljne posledice.
Ta kriza nije i ne smije prerasti u koncentrisanje moći u rukama pojedinaca, uvođenje diktature i poništenje slobode govora, a posebno ne smije poslužiti kao alibi za radikalizaciju stanja u zemlji i podizanje međunacionalnih tenzija.
Ako se to desi, kada prođe pošast korona virusa, iz stanja dobrovoljne izolacije kako bi se zaštitili od virusa, građani će ući u nametnuto stanje jednoumlja, potpune kontrole, u kome bi svako onaj ko bude iskakao iz modela koji nameće par ljudi na vlasti, mogao biti prikazan kao po društvo poguban virus.
Piše: Ljiljana Kovačević, Zurnal.info