23.04.2024.
HomeNovostiZemlja Dembelija: Srbi sa Kosova nisu plaćali struju punih 25 godina, a...

Zemlja Dembelija: Srbi sa Kosova nisu plaćali struju punih 25 godina, a sada su “šokirani” prvim paušalnim računom

Građani četiri opštine sa srpskom većinom na severu Kosova u poslednja dva dana su “zatečeni” računima za utrošenu električnu energiju, koje im dostavlja srpska kompanija Elektrosever, formirana na osnovu sporazuma u okviru dijaloga Prištine i Beogarda.

Inače, meštani na severu Kosova struju nisu plaćali 25 godina. Krajem februara 2024. im je stigao prvi paušalni račun, odnosno predračun za februar mesec. Taj predračun je podrazumevao minimalnu fiksnu uplatu u iznosu od 21,60 eura.

Oko 7.000 potrošača, odnosno 35 procenata ukupno registrovanih korisnika platilo je paušalne predračune, potvrđeno je Radiju Slobodna Evropa(RSE) iz Elektrosevera.

Uz te predračune je potrošačima dostavljan i ugovor o snabdevanju električnom energijom, a kada oni plate minimalni iznos Elektrosever smatra da je ugovor o snabdevanju sa njima zaključen.

Sada kada “pravi” računi pristižu, građani poručuju da nisu bili upoznati sa procedurama, te da je celi proces netransparentan.

O radu Elektrosevera

Elektrosever je kompanija u vlasništvu Elektroprivrede Srbije (EPS), koja je na Kosovu registrovana prema kosovskim zakonima. Ona proizilazi iz sporazuma Kosova i Srbije o energetici, postignutih u okviru dijaloga o normalizaciji odnosa.

Elektrosever i KEDS (Kompanija za distribuciju električne energije na Kosovu) su krajem prošle godine potpisali komercijalni ugovor o energetici.

Potom je operator sistema, prenosa i tržišta Kosova (KOSTT) početkom ove godine saopštio da je u četiri opštine na severu Kosova počela registracija utrošene električne energije, ističući da će struja biti plaćena na isti način kao i u opštnama južno od Ibra.

Na web stanici kompanije Elektrosever piše da ona, na osnovu licence dobijene na Kosovu, ima pravo i na kupoprodaju energije na tržištu električne energije, preprodaju po slobodno ugovorenim cenama viška kapaciteta i električne energije drugim licenciranim elektroenergetskim preduzećima, kao i uvoz i izvoz kapaciteta i električne energije.

‘Neravnopravan’ tretman građana

Milena iz Severne Mitrovice u izjavi za RSE kaže da je ona platila prvi predračun za februar, te da očekuje da joj u narednim danima stigne račun sa stanjem utrošene električne energije.

“Ovo uopšte nije fer”, dodaje ona.

Objašnjava da je iz medija saznala da će građani do aprila plaćati paušalani iznos, nakon čega bi tek trebalo da se obračunava potrošnja.

“Onda kada svi budemo imali brojila”, navodi Milena.

U Severnoj Mitrovici, ali i drugim opštinama na severu, postoji veliki broj novoizgrađenih objekata u koje uopšte nisu ugrađena brojila za potrošnju električne energje, dok su u nekima pak previše stari.

Preliminarna faktura za utrošenu električnu energiju koju je primio stanovnik severa Kosova.
Preliminarna faktura za utrošenu električnu energiju koju je primio stanovnik severa Kosova.

Zbog toga sagovornica RSE navodi da ni ona neće platiti račun koji joj bude stigao.

“Ja da platim 300, 400 evra, koliko će već oni (Elektrosever) da mi pošalju, a neko tu ko živi blizu mene i sagradio kuću pre dve godine i znam da nema brojilo, on će da plati 50 evra. To je trebalo mnogo bolje da bude organizovano”, smatra Milena.

Ističe da je celi proces prihvatanja ugovora sa Elektroseverom bio netransparentan, te da građani nisu znali šta predstoji.

“Nije fer, nije pošteno. To treba sve ispočetka da se krene, ali da građani budu obavešteni. To je fer. Potpuno bi trebalo poništiti, uzeti u obzir da su građani platili prvi račun, da smo pokazali odgovornost, ali onaj ko to radi nije pokazao odgovornost”, smatra Milena.

I Milenko iz Severne Mitrovice ima sličan stav. U izjavi za RSE kaže kako su građani zbunjeni, te da ih Elektrosever nije obavestio o koracima koji slede.

“Čujemo sada građanima stižu novi, veći računi. Po sto, dvesta evra. Građani nemaju poverenja u tu kompaniju, nemaju poverenja ni u koga, neće niko da plati to što stiže sada”, kaže Milenko.

Dodaje da mnogi njegovi sugrađani na severu Kosova nemaju brojila za utrošenu električnu eergiju, te da neki imaju stare i da ne zna koliko su ispravni.

“Ništa nisu proverili, očitavaju neko stanje, sad očekujem taj drugi račun da vidim koliko će potrošnja da bude”, navodi Milenko.

Šta kažu iz Elektrosevera?

Iz kompanije Elektrosever za Radio Slobodna Evropa kažu da na prvim računima koje su dostavljali građanima jasno stoji da je u pitanju predračun, te da taj paušalni iznos nikako nije mogao biti konačni račun.

“Računi koji stižu su konačni računi za februar u kojima je iskazana stvarna potrošnja”, objašnjavaju iz ove kompanije.

Dodaju dalje da su predračuni izdavani sa namerom da privuku potrošače, odnosno da što veći broj korisnika sklopi sa njima ugovor.

Oni koji nisu platili predračun koji je izdao Elektrosever i nisu sklopili ugovor sa tom kompanijom, automatski postaju korisnici Kosovske kompanije za snabdevanje električnom energijom (KESCO).

“Cilj je bio da se privuku potrošači Elektrosevera i da obezbede sigurno snabdevanje strujom” navode iz Elektrosevera uz tvrdnju da su njihove cene električne energije “najjeftinije na na Balkanu”.

Kompanija Elektrosever kaže i da bi do kraja marta trebalo da stigne oko 5.000 novih strujomera, odnosno pametnih brojila koji će se najpre ugraditi potrošačima koji nemaju merna mesta, potom onima kojima su ta brojila neispravna, ali samo pod uslovom da prihvate da budu potrošači Elektrosevera.

“Svi koji ne budu prihvatili da budu naši potrošači biće izloženi udaru javnog snabdevača, i po njihovom nalogu biće isključeni u periodu koji je regulisan zakonom na Kosovu, ukoliko se za 60 dana ne izjasne.”

Pojašnjavaju da je plaćanje predračuna “indirektno” izjašnjavanje potrošača da su njihovi korisnici, ali da će tako nešto potvrditi potpisivanjem ugovora sa njima.

Šta će biti sa potrošačima koji nemaju brojila?

Kompanija Elektrosever navodi da će računi za februar mesec iznositi 50 plus četiri evra za one koji nemaju ugrađena brojila. Prema njihovim rečima, taj iznos je srazmeran proseku potrošnje u zimskom periodu, što je oko 815 kw.

Oni koji brojila ne budu imali ni u martu, dobijaće uvećane račune u odnosu na februar, kažu iz Elektrosevera i dodaju da rukovodstvo treba da donese odluku i preporuku kako tarifirati korisnike bez strujomera.

Na žalbe građana da je celi proces netransparentan, iz Elektrosevera kažu da je za to pitanje zadužen njihov osnivač, Elektroprivreda Srbije.

Piše: Maja Fićović /RFE

Reklamni prostor

Ovdje može biti vaša reklama. animacija / logo / tekst

Posljednje vijesti