Da se Bosna i Hercegovina nalazi pri samom vrhu ljestvice smrtnosti u saobraćaju, govori podatak da je prošle godine stopa smrtnosti iznosila 69 poginulih osoba na milion stanovnika, što je daleko od prosjeka u EU, gdje je 51 poginuli na milion stanovnika.
Koliko je bezbjednost saobraćaja na putevima u BiH na nezadovoljavajućem nivou, svjedoče statistički podaci da su lani 244 osobe izgubile život u saobraćajnim nesrećama, a jedan od prijedloga struke je da se u užim centrima gradova brzina ograniči na 30 km/h.
Na tu problematiku upozorili su stručnjaci za bezbjednost saobraćaja u BiH, u sklopu UN-ove globalne sedmice bezbjednosti na putevima.
Ujedinjene nacije i Svjetska zdravstvena organizacija u šestoj globalnoj sedmici bezbjednosti na putevima pozvali su da se djeluje širom svijeta na ograničavanje brzine na 30 km/h tamo gdje ljudi šetaju, žive i provode svoje društvene aktivnosti.
Slogan ovogodišnje kampanje je “Ulice za život: Volimo 30!”
Prema riječima Osmana Lindova, predsjednika Udruženja inženjera i koordinatora projekta “Erasmus+ Trafsaf UNSA”, stanje na putevima BiH je alarmantno.
“Stope smrtnosti su veoma visoke i prelaze prosjek EU, a ključ za smanjenje tih brojki su modernizacija puteva, izgradnja novih auto-puteva i smanjenje brzine u gustim urbanim sredinama na 30 km/h”, rekao je Lindov.
Kako navodi, u svim entitetima, kantonima, odnosno u BiH, bude oko 300 mrtvih, od 8.000 do 9.000 hospitalizovanih i više od 30.000 saobraćajnih nezgoda.
“Na osnovu tih podataka, predložićemo što veću i intenzivniju izgradnju auto-puteva. Oni su glavni faktor u prebacivanju saobraćaja iz užih centara gradova, čime će biti povećana bezbjednost pješaka, biciklista, starijih osoba i osoba sa invaliditetom”, dodao je Lindov.
Prema njegovim riječima, to, nažalost, neće u potpunosti biti moguće dok se ne krene sa intenzivnijom izgradnjom auto-puteva i prebacivanja saobraćaja na njih.
Kako je za “Nezavisne” rekao Milija Radović, v.d. zamjenika direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja RS, ova agencija će, kao i dosad, podržati ovu UN-ovu sjednicu.
“Glavni prijedlog koji ćemo pokušati sprovesti u djelo je taj da u što više gradova, bar u njihovim užim centrima, ograničimo brzinu na 30 km/h. Smanjenje na ovu brzinu uveliko bi povećalo šanse za preživljavanje u slučaju nezgode, jer ako automobil udari pješaka pri brzini od 30 km/h, šanse za njegovo preživljavanje su 90 odsto, ako ga udari pri brzini od 50 km/h, šanse su 60 odsto, a ako se desi da je ta brzina 60 km/h, te šanse se već smanjuju na malih 20 odsto”, rekao je Radović.