Prava potrošača u Bosni i Hercegovini masovno se krše, a toga su, sudeći barem prema prijavama, sve svjesniji i sami građani, piše Večernji list BiH. Samo Instituciji ombudsmana za zaštitu potrošača u ovoj zemlji tijekom prošle godine obratila se 1041 osoba tražeći pomoć zbog kršenja svojih prava. Zaprimljene žalbe su se, navode iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača Bosne i Hercegovine, odnosile na telekomunikacijske usluge (oko 1/3), usluge od općeg ekonomskog interesa (oko 1/3) te nabavu robe široke potrošnje i tehničkih uređaja (oko 1/3).
Mnogi budu prevareni
Razne udruge potrošača upozoravaju kako trgovci ne prihvaćaju reklamacije za tehničke proizvode, odjeću, obuću, telekomunikacijske i komunalne usluge, kao i na probleme s kojima se susreću potrošači koji se odluče na kupnju na internetu. Mnogi od njih budu prevareni jer potrošačka politika u ovoj oblasti nije regulirana. Izvršna direktorica Udruge građana “Don” Murisa Marić navodi kako na nereguliranoj internetskoj trgovini država gubi milijune.
– Ako dnevno samo 180 tisuća ljudi naruči neki proizvod od 30 konvertibilnih maraka, država gubi 5,5 milijuna konvertibilnih maraka, a otvoreni su na deseci različitih stranica – kaže Marić. Ističe kako ovo teško mogu kontrolirati inspekcijska tijela. – Iako imamo jedinstveno ekonomsko tržište, imamo različite zakone u entitetima.
Zbog toga kazne nerijetko izostaju za one koji love u mutnom na internetskim platformama ili društvenim mrežama. Potrebno je poboljšati zakonski okvir, što podrazumijeva izmjenu postojećih čak šest zakona koji se tiču zaštite potrošača.
Nužne su izmjene kroz preporuke i pravilnike – smatra Marić. Savjetnik za zaštitu potrošača u Ministarstvu trgovine Federacije BiH Darko Basić kaže kako je plan ovog ministarstva za ovu godinu da se donese zakon o unutarnjoj trgovini koji će bolje definirati dio prodaje na daljinu kroz zakon i prateći pravilnik o prodaji na daljinu koji trenutačno ima više neke općenite odredbe.
Zaštita potrošača
Kada je u pitanju zaštita prava potrošača, Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH u posljednjih godinu dana izdala je preporuke o zaštiti ekonomskih interesa potrošača BiH kojima je preporučila vladama entiteta i Distrikta Brčko da u suradnji s nadležnim ministarstvima odnosno odjelima donesu dodatne mjere neposredne kontrole cijena, kao i da uspostave održive mehanizme robnih rezervi i pojačaju ulaganje u razvoj domaće proizvodnje.
– Sudjelujemo kao partner na projektu EU-a “Doprinos udruga potrošača u zaštiti prava potrošača u BiH u skladu s pravilima EU-a o e-trgovini” u smislu iznalaženja rješenja za izazove s kojima se potrošači svakodnevno susreću prilikom online kupnje s obzirom na to da se ona značajno povećala u protekle dvije godine pandemije koronavirusa – zaključili su iz Institucije ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH.