U ovom trenutku u Bosni i Hercegovini sigurno je da nema više od 10 helikoptera za gašenje požara i medicinski transport pacijenata, ali doći do tačnog podatka koliko je operativno i spremno da reaguje kad zatreba, gotovo je nemoguće. Nadležnosti, operativnost i postupanje, glavne su riječi u ovoj priči koja slijedi.
Zlatni čas je trenutak od traumatske povrede do hospitalizacije pacijenta. U tim momentima prevoz povrijeđenog može biti presudan.
“Postoje situacije kada je prevoz hitan ali i kada su organizovani transporti. Ovaj danas je bio organizovan iz Podgorice. Radi se o pacijentu koji je naš osiguranik i treba nastaviti liječenje ovdje. A vremenski uslovi, ovako ste za sat i nešto iz Podgorice ovdje. Mnogo je lakše za pacijente koji su ugroženi. To je postala naša rutina. U zadnje vrijeme imamo dosta transporta“, komentarisao je Stojislav Konjević, doktor UKC-a radi pri Helikopterskom servisu RS.
Bell–206 Jet Ranger opremljen je sertifikovanom medicinskom opremom, a timovi ljekara u zdravstvenim ustanovama procjenjuju i donose odluku o transportu. Po dobijenoj odluci, tim Helikopterskog servisa djeluje u roku od 15 minuta.
“Imamo jedan ovaj helikopter sa kojim gasimo požare, nosimo bedro i kapaciteta je negdje oko tonu. U prethodna tri dana smo samo sa ovim helikopterom uradili oko 80 naleta i gašenja požara. Imamo manji helikopter BL 206, to je manji helikopter koji radi samo medicinske evakuacije. To kombinujem i u ovom trenutku smo jako angažovani. Prebacujemo se sa lokacije na lokaciju, sve zavisi gdje bude kritičnije“, naveo je Boban Kusturić, direktor Helikopterskog servisa Republike Srpske.
Očekuju da će Vlada RS sredstva koja je prošle godine odobrila pa preusmjerila za liječenje od Covida, u narednom periodu obezbijediti još jedan.
Vlada Federacije BiH zadužila je Federalnu upravu civilne zaštite da izvrši procjenu isplativosti osposobljavanja helikoptera koji je u vlasništvu entitetskog MUP-a.
“Vlada Federacije BiH je dala na korištenje upravi civilne zaštite navedeni helikopter, ali ova uprava planira u narednom periodu nabavku srednjeg transportnog helikoptera koji bi služio za izviđanje ugroženog prostora, evakuacija ugroženog stanovništva, medicinske evakuacije, transporta pripadnika službi zaštite i spašavanja“, istakla je Majda Kovač, Federalna uprava CZ.
Iz Federalne uprave policije su nam kratko u telefonskom razgovoru potvrdili da imaju jedan džet render helikopter koji služi za gašenje požara i transport lica ali da u toku ove godine nisu imali ni jednu intervenciju.
Ministarstvo bezbjednosti Bosne i Hercegovine nema letjelice, dok Oružane snage raspolažu sa tri operativna helikoptera za ove namjene. U toku je nabavka četiri višenamjenske letjelice i ovoj godini intervenisali su za gašenje požara na Kupresu i evakuaciji tijela preminulog planinara na planini Prenj.
“Ministarstvo odbrane i Oružane snage BiH su posljednja instanca za pružanje pomoći, tj. nakon što se iscrpe svi resursi civilnih struktura. Zahtjev za angažovanje Oružanih snaga na pružanju pomoći civilnim organima dostavlja se preko entitetskih organa Civilne zaštite i Brčko distrikta, koji zahtjeve dostavljaju Ministarstvu sigurnosti BiH, a ono Ministarstvu odbrane. Po primljenom zahtjevu, a u skladu sa raspoloživim ljudskim i materijalnotehničkim resursima, traži se ovlaštenje od Predsjedništva BiH za angažovanje Oružanih snaga, te po dobijanju ovlaštenja izdaje naređenje za angažovanje Oružanih snaga BiH“, kazali su iz Ministarstva odbrane BiH.
S obzirom da Predsjedništvo nije u mogućnosti dati ovakvo ovlaštenje bez saglasnosti sva tri člana, predsjedavajući Željko Komšić tražio je pomoć EUFOR-a u gašenju šumskih požara. Stigao je odgovor da ne posjeduju tu vrstu opreme.