U Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine danas je održano javno saslušanje predstavnika Ministarstva komunikacija i prometa BiH pred Komisijom za borbu protiv korupcije Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH, a u vezi s procesom homologacije vozila sa svim relevantnim finansijskim pokazatelјima.
“Došli smo do nekih fascinantnih podataka iz revizorskog izvještaja koje ne možemo ignorisati”, istakao je Branislav Borenović, član Komisije za borbu protiv korupcije.
Javni konkurs za certifikaciju i homologaciju raspisan je 2009. godine kada je Rudo Vidović bio ministar prometa i komunikacija. Tada su se prijavile dvije firme, jedna iz Sarajeva, tačnije Automotiv Centar i druga koja je bila konzorcij više firmi. Tada je na konkursu pobijedila prva firma, no ministarstvo je ipak dodijelilo posao drugoplasiranoj firm, odnosno konzorciju, jer je prema riječima ministra zakon to dozvoljavao. Također, naknadno je utvrđeno da su u izradi pravilnika učestvovali predstavnici firmi koje su učestvovale na konkursu. U međuvremenu ministarstvo je konzorciju dodijelilo poslove u vrijednosti 50 miliona KM.
Komisiju je konkretno zanimalo koliko je država prihodovala homologacije i certfikacije, odnosno koliko je uplaćeno novca u budžet.
“Od 2013. do 2022. oko 1.000.000 KM do 1.200.000 KM godišnje uplaćivano je u budžet, dok je privatnim licima ostajalo oko 15 miliona KM od homologacije i certificiranja”, kazala je pomoćnica za finansije ministra prometa i komunikacija BiH.
Forto je naglasio da se radi o procjeni jer se nije moglo tačno upratiti koliko je novca uplaćivano zbog nepostojanja posebne stavke koja je uvedena tek prošle godine u sklopu usvajanja cjenovnika. Također, smanjeni su nameti tako da će sada u budžet ići oko pola miliona KM, kazao je Forto.
No iz Komisije su istakli da je dio u kojem privatnim licima ostaje više od 15 miliona KM još uvijek na snazi, posebno što postoji sumnja da su firme koje to rade favorizirane.
“Neko je za 10 godina uzeo 150 miliona KM za obavljanje javnih poslova”, kazao je Branislav Borenović.
“Činjenica da se na konkursu više bodovalo posjedovanje prostora nego stručnog kadra mi u svemu tome prepoznajemo elemente korupcije odnosno namjeru da se struka eliminiše zbog čega će neko platiti glavom na cesti. Ovo je jedan nered koji neko iskorištava i enormno se bogati. Konkurencijsko vijeće već godinama ukazuje da ne postoji firma na svijetu koja može pobijediti na ovom natječaju i raditi ove poslove”, kazao je član Komisije Safet Kešo.
Ministar Forto istakao je da su te firme imale i troškove, no i da su nakon odbitka svih troškova i plata i dalje bile veoma profitabilne, što je po njegovom mišljenju normalno – jer niko neće radit džaba.
“Neko taj posao mora raditi, te firme su direktno odgovorne za sigurnost saobraćaja u BiH i nose odgovornost na sebi. Ja sam nakon imenovanja zaista primijetio odsustvo transparentnosti, naročito u ovom kontekstu homologacije, a to je najbolje pokazao revizorski izvještaj”, kazao je Edin Forto, ministar prometa i komunikacija.
Šta je uopće cilj bio homologacije, upitali su iz Komisije.
“Nama ga nije nametnula Evropska unija, nego mi sami kako bi zaštitili i učinili saobraćaj sigurnijim. Je li to funkcioniše u praksi? Jasno je da ne funkcioniše, najviše zbog manjka stručnog kadra, a to građani najbolje znaju”, stava su članovi Komisije.
Edin Forto je pozvao na otvaranje krivične prijave protiv onih koji za koje Komisija smatra da su kršili zakone i prošlosti.
“Dođite i uzmite sve što vam treba od dokumentacije, ja ću vam pomoći u tome”, zaključio je Forto.