Nakon što je iz Europske unije stigao negativan odgovor na zahtjev da profesionalni vozači iz Bosne i Hercegovine budu izuzeti iz Uredbe po kojoj u zemljama članicama ne mogu biti više od 90 dana u okviru 180 dana, prevozničke firme najavljuju i moguću blokadu granica Evropske unije. Komisija za transport EU zasjeda 15. januara, a vozači u Bosni i Hercegovini ne očekuju da odluka bude donesena u njihovu korist.
Prijevozničkim firmama u Bosni i Hercegovini prijeti kolaps i novi egzodus profesionalnih vozača iz naše zemlje. Stroža boravišna pravila za prijevoznike iz Bosne i Hercegovine u Evropskoj uniji, donesena prije 15 godina, počela su se primjenjivati prije nekoliko mjeseci. Prema njima, dvostruko se smanjuje dozvoljeni boravak vozačima u zemljama Evropske unije. Zahtjev ministra transporta i komunikacija BiH za izuzeće profesionalnih vozača iz Bosne i Hercegovine odbijen je u Briselu.
“Krajem ovog mjeseca imamo regionalni ministarski samit. Iskreno se nadam da ćemo ovo pitanje pokrenuti. Ovo je potrebna koordinacija više zemalja sa zapadnog Balkana. Ja ne bih bježao od toga da čak, ako se udruže vozači iz nekoliko zemalja i ako bude političke volje, da se možda izađe u neku vrstu blokade prema EU“, kaže Edin Forto, ministar transporta i komunikacija BiH.
Prijevoznici upozoravaju da će ova sporna odluka pogoditi i građane, jer će doći do poskupljenja prevoza i do 25 odsto. Prevozničke forme će se, kažu, preregistrovati u Hrvatskoj i Sloveniji, gdje nema ograničenja za vozače.
“Naši prevoznici će jedan dio kapaciteta iznositi u druge države. To znači manje novca u fondovima, cijena svakog proizvoda će ići preko devet, odnosno 12 odsto, kada je u pitanju transportni trošak u kalkulaciji“, kaže Velibor Peulić, koordinator konzorcija logistika BiH.
U Udruženju prijevoznika Republike Srpske ističu da je primjena boravišnih pravila omča oko vrata prevoznicima zapadnog Balkana, ali da najviše pogađa vozače u Bosni i Hercegovovini.
“Ko je taj prevoznik koji može da izdrži da mu vozač bude 90 dana na putu, a 90 dana kući. Imajući u vidu da je od 2019. godine do danas Bosnu i Hercegovinu napustilo 7.000 profesionalnih vozača, ovo će da doda veći odliv profesionalnih vozača“, kaže Nikola Grbić.
Međunarodni prijevoznici u Bosni i Hercegovini održaće sastanak 15.januara na kojem će donijeti zaključke o narednim koracima, ukoliko Komisija za transport EU ne donese drugačiju odluku.
“Najčešće se pominju određene dugoročne vize koje bi mogle biti rješenje, ali ne znamo ishod zahtjeva koji će biti podneseni za dugoročni boravak. Budući da se viza izdaje bilateralno za određenu državu“, kaže Saudin Parić iz Udruženja prijevoznika u međunarodnom prevozu putnika BiH.