Zbog činjenice da se još ne zna ni kada će željeznički promet profunkcionirati niti kada će uopće započeti sanacija pruge u Jablanici, brojne kompanije koje ovise o željezničkom prometu u BiH su sada ugrožene. Posebice je ugrožena jedna od najvećih tvornica koksa u regiji, GIKIL Lukavac, koji upošljava oko 900 ljudi. Cestovni transport ugljena za ovu kompaniju nije rješenje, a najgore je što institucije ove zemlje, ni parlamenti nemaju nikakvo rješenje za ovaj gorući problem.
Već dvanaest dana radnici ni uprava kompanije Global ispat koksne industrije Lukavac, koja zapošljava nešto manje od 900 ljudi i posluje sa više od 400 privrednih subjekata, nema informacije niti bilo kakvu naznaku kada će biti uspostavljen željeznički promet od kojeg ovisi dalja budućnost lukavačke koksare. Svi su zabrinuti, ali briga ovih ljudi kao da nadležne još ne dotiče.
АLМIN SULJIĆ, gеnеrаlni dirеktоr GIKIL-а
“Niko ne gleda lančanu reakciju. Kada vi izvučete tih 400 miliona, odakle će doći drugih 400 miliona? To će uticati i na državu i na onoga ko prima platu, na administraciju države, na potrošnju. Vjerujte, ako ne bude GIKIL-a u opasnost dolaze i Željeznice FBiH”.
Najveći problem su radna mjesta. Direktor tvrdi da su plaće sigurne još ovaj mjesec, ali pitanje je kako dalje ljudima garantirati sigurnu egzistenciju. U Sindikatu GIKIL-a ne kriju zabrinutost, a i Granski sindikat kemije i nemetala Federacije BiH uputio je otvoreno pismo Vladi Federacije BiH i Vladi Tuzlanskog kantona da ugroženost GIKIL-a ozbiljno ugrožava i druge velike kompanije u BiH. Zatražili su promptnu reakciju i Međunarodne zajednice.
ЕRIМIN HАLILОVIĆ, prеdsјеdnik Sindikаtа rаdnikа GIKIL-а
“Upitno je 900 radnih mjesta, ne samo radna mjesta nego i 900 porodica. Ljudi su zabrinuti, većina je u kreditima, male su plate”.
RАŠID FЕТIĆ, prеdsјеdnik Sindikаtа Аrsеlоr Мitаla Zеnicа
“Šta mi možemo s ovog mjesta? Apelujemo na sve nadležne institucije da se radi ažurno, da se problem riješi. Mislim da je to prioritet ne samo GIKIL-a i ArcelorMitala, nego i Bosne i Herecgovine”.
U Vanjskotrgovinskoj komori Bosne i Hercegovine ističu da vlast u Bosni i Hercegovini još nije ni svjesna kakve posljedice slijede za ekonomiju Bosne i Hercegovine. Već sada su ogromni milijunski gubici, ali postoji i ozbiljna bojazan da će za naše najveće i strateške kompanije uslijediti i gubitak tržišta.
АHМЕТ ЕGRLIĆ, prеdsјеdnik Vanjskotrgоvinskе kоmоrе BiH
“Sa aspekta ekonomije apelujemo na donosioce odluke da ukažemo na značaj koliko je važno da promet zaživi u punom kapacitetu, da sačuvamo kompanije i sačuvamo radna mjesta”.
GIKIL se nalazi u najvećoj logističkoj krizi unazad 50 godina jer je prekinuta jedina žila kucavica u željezničkom transportu, koja spaja sjever i jug zemlje. U ovih dvanaest dana, ovoj kompaniji još nitko ne nudi ni pomoć niti makar verbalnu podršku. Nastave li nadležni ovako i narednih dana, onda zaista nisu svjesni što gube.