Ruska vojna brodogradilišta, koja se nalaze pod međunarodnim sankcijama, nabavljaju potrebne dijelove za proizvodnju iz evropskih zemalja uz pomoć kompanija od kojih je jedna iz Hrvatske, otkrio je BBC Rusija, a prenosi portal Oštro. Neki od brodova ruske mornarice proizvedeni u ovim brodogradilištima koriste se u ratu s Ukrajinom.
U decembru 2023. godine, ruski predsjednik Vladimir Putin podigao je zastave na tri nova broda ruske mornarice u brodogradilištu Severnaya u Sankt Peterburgu. Među njima je bio i mali raketni brod Naro-Fominsk. Putin je tada rekao da brodovi tog tipa ispaljuju krstareće rakete na Ukrajinu. Posebno je istaknuo i brodogradilište Zelenodoljsk u Tatarstanu koje nije najveće u Rusiji, no dio je ruskog vojno-industrijskog kompleksa koji gradi ratne brodove.
Unatoč tome što je u martu 2019. godine ministarstvo finansija SAD-a stavilo brodogradilište Zelenodoljsk na listu sankcija, oni i dalje pri proizvodnji brodova koriste dijelove proizvedene u Evropskoj uniji. Sudeći prema carinskim podacima iz baze podataka Import Genius, isporuke ruskom brodogradilištu nastavljene su tokom 2020. i 2021. godine, samo što se dijelovi za brodove mornarice više nisu naručivali i isporučivali izravno, već preko posrednika poput latvijske firme Marine Propulsion Systems.
Nakon početka potpune invazije na Ukrajinu u martu 2022. godine, brodogradilište je gotovo odmah dospjelo pod sankcije i Evropske unije. No uz pomoć posredničkih firmi u vlasništvu sankcioniranog brodogradilišta i partnera iz Evropske unije, brodogradilište je nastavilo kupovati stranu opremu. Među tim partnerima je, uz jednu talijansku i hrvatska tvrtka Adria Winch, kako pokazuju carinski dokumenti.
Bivši vlasnik: “Započeli smo u Sankt Peterburgu i proširili veze na cijelu Rusiju”
Adria Winch, prema podacima s njihove službene stranice, isporučuje palubnu opremu za civilne i ratne brodove. Kako je za BBC Rusija ispričao jedan od bivših vlasnika, Milivoj Peruzović, firma posluje u Rusiji preko 20 godina.
“Započeli smo s radom u brodogradilištu Severnaya u Sankt Peterburgu i postupno proširili naše veze na cijelu Rusiju”, rekao je Peruzović, koji je u prosincu 2023. godine prodao Adria Winch hrvatskoj tvrtki Global Offshore Engineering..
Brodogradilište Zelenodoljsk trenutno posluje na sljedeći način. Tvornica u Zelenodoljsku dio je brodograđevne korporacije Ak Bars, koja pak pripada Ak Bars Holding Companyju. Firme su registrirane u Republici Tatarstan, a dio brodogradilišta Zelenodoljsk također je u vlasništvu vlade Tatarstana.
Ak Bars Holding Company osnovala je 2016. godine s hrvatskom Adria Winch tvrtku Adria Winch Zelendolsk.
Osim podružnice u Zelenodoljsku, hrvatska firma je i jedini vlasnik Adria Wincha u Moskvi – tvrtke koja također redovito opskrbljuje brodogradilište Zelenodoljsk rezervnim dijelovima. Tako je, primjerice, u kolovozu 2022. godine francuski Schneider Electric preko moskovske podružnice hrvatske tvrtke brodogradilištu isporučio električne releje za hidraulično vitlo za vuču.
Nakon upita BBC-ja započela interna provjera
Nakon BBC-jevog upita Schneider Electric je započeo internu provjeru. Glasnogovornici firme naglasili su da firma radi u skladu s važećim zakonodavstvom.
U većini podataka do kojih je BBC Rusija uspio doći, isporuke brodogradilištu obavlja hrvatska Adria Winch za vlastite ruske podružnice (tvrtku u Zelenodoljsku ili Moskvi).
Milivoj Peruzović je u razgovoru za BBC potvrdio da je nakon potpune invazije Rusije na Ukrajinu hrvatska tvrtka prestala s izravnom isporukom brodogradilištu i počela poslovati kroz podružnicu u Zelenodoljsku: “Adria Winch Zelenodolsk prodavala je opremu uglavnom brodogradilištu Zelenodoljsk, ali ne isključivo njima”, kazao je Peruzović. “Koliko znam, prodavali smo opremu i brodogradilištu Admiralteyskiye. Nakon sankcija prestali smo izravno isporučivati brodogradilištu i prodaja je išla preko Adria Winch Zelenodolsk. Ali nismo znali tko je konačni primatelj opreme.”
Međutim, zahvaljujući brojevima projekata brodova navedenih u carinskim deklaracijama, očigledno je da su rezervni dijelovi bili namijenjeni za brodove ruske mornarice i drugih organa vlasti.
Tako je u maju 2022. godine Adria Winch isporučio svojoj podružnici u Moskvi, uz opremu vlastite proizvodnje, seriju opreme drugih proizvođača, poput rezervnih dijelova za privezište njemačkog Spohn&Burkhardta. Prema deklaraciji, isporuka je namijenjena za plovila Projekta 23120. Riječ je o brodovima za logističku podršku koji se grade u brodogradilištu Severnaya u Sankt Peterburgu. Jedan od njih – brod Vsevolod Bobrov – sudjelovao je u borbama za Zmijski otok. Iako se ovakva plovila po svojim karakteristikama ne mogu smatrati ratnim brodovima, kao plovila za podršku ipak sudjeluju u borbenim operacijama.
Sveukupno, u maju 2022. godine hrvatski brodograditelji su Rusiji isporučili rezervne dijelove u vrijednosti od preko dvije tisuća dolara za brodove Projekta 23120.
BBC Rusija je u carinskim deklaracijama pronašla i podatke o tegljaču Projekta NE012 koji ne nosi nikakvo naoružanje, ali je izgrađen i proslijeđen Rosgvardiji, ruskoj nacionalnoj gardi koja je uključena u rat u Ukrajini i pod europskim je sankcijama od prosinca 2022. godine.
Na tegljaču su bili prisutni potrošni materijali i rezervni dijelovi za vitla (inače jedan od glavnih proizvoda Adria Wincha) – elektronički moduli, čelične opruge, matice i vijci – kojima je hrvatska firma u razdoblju od marta do septembra 2022. godine opskrbila svoju podružnicu u Zelendoljsku. Prema cijenama rezervnih dijelova navedenih u carinskim deklaracijama baze podataka Import Genius te su isporuke koštale gotovo 726 tisuća dolara.
Izvještaji iz 2022. godine: Isporuke Rusiji iznosile više od 700 tisuća dolara
Prema izvještajima Adria Wincha za 2022. godinu, jedan od glavnih kupaca opreme bila je upravo Rusija. Za tu godinu, isporuke Rusiji iznosile su više od 700 tisuća eura – 21posto ukupnog poslovanja Adria Wincha. Istovremeno, u istom izvješću tvrtka je istaknula da mjere sankcija Evropske unije imaju izravan utjecaj na njezine aktivnosti.
Milivoj Peruzović otvoreno je priznao nastavak suradnje s Rusijom unatoč sankcijama. “Našli smo način da isporučujemo preko trećih zemalja, preko Turske, preko posredničkih firmi u Rusiji. Uspostavio sam vezu s posrednicima u Kini i nastavili smo raditi. To je bila naša odluka – nastaviti raditi (s partnerima u Rusiji). Jer sankcije su sankcije, ali stvari idu svojim tijekom. I tako je išlo sve dok nismo prodali firmu”, rekao je Peruzović. Sveukupno, od februara 2022. do jula 2023. godine, tvrtke povezane s hrvatskim Adria Winchom ili njegovim podružnicama u Rusiji isporučile su 1,2 miliona dolara rezervnih dijelova ruskim brodogradilištima.
Šojgu: Zelenodoljsk će opskrbiti rusku mornaricu s pet raketnih brodova do 2025.
Brodogradilište u Zelenodoljsku nastavlja s izgradnjom brodova za mornaricu. Početkom aprila ove godine ministar odbrane Sergej Šojgu rekao je na konferenciji da će Zelenodoljsk opskrbiti rusku mornaricu s pet raketnih brodova do 2025. godine.
Adria Winch i dalje nastavlja s isporukom dijelova za ruska brodogradilišta u kojima se grade ratni brodovi, međutim nakon početka potpune invazije na Ukrajinu, u carinskim deklaracijama brojevi projekata se sve manje navode.
Izvršna direktorica moskovske podružnice Adria Winch, Tatiana Levičeva, u telefonskom razgovoru za BBC predstavila se kao šefica računovodstva firme . Potvrdila je da hrvatska firma direktno opskrbljuje brodogradilište u Zelenodoljsku, napomenuvši da oni nemaju nikakve veze s tim i spustila slušalicu.