Ako njemački Parlament usvoji odluku Vlade Njemačke o priznavanju vozačkih dozvola za sve kategorije, može se očekivati masovan odlazak vozača iz Bosne i Hercegovine u tu zemlju. Domaće prevozničke firme se pitaju kako nadomjestiti već sada deficitaran kadar koji je posljednjih godina otišao u zapadne zemlje. Jedno od rješenja je, smatraju, i promjena domaće zakonske regulative.
Njemačka potražuje 30.000 profesionalnih vozača. Kada da zeleno svjetlo za vozačke dozvole svih kategorija, Bosna i Hercegvoina bi se mogla suočiti sa još bržim odlaskom tog kadra jer će procedura biti mnogo jednostavnija.
“Do sada su vozači morali da idu u Sloveniju. Tamo su polagali tzv. kod 95 i uz taj kod 95 onda su priznavali dozvole bosanske, dobijali su radne vize u nekih 15-20 dana. Sada u ovoj promjeni, apsolutno neće biti potrebe za kodom 95. Jednostavno dođete i mijenjate vozačku dozvolu za njemačku i sasvim normalno idete raditi u zemlje EU”, pojašnjava Nikola Grbić, predsjednik Udruženja za unutrašnji i međunarodni transport RS.
U prethodne tri godine u zapadne zemlje već je otišlo oko 6.000 profesionalnih vozača i 1300 prevozničkih firmi iz Bosne i Hercegovine.
“Ne samo da će otići profesionalni vozači, nego i ljudi koji imaju B kategoriju, odnosno radnici koji će raditi kao dostavljači, kao kuriri, kao poštari. I do sada su vozači bili najdeficitarniji kadar u RS i BiH, a sad će biti još i više. Dakle ostaće samo oni koji su pred penziju i u penziji”, ističe Nebojša Đokić, predsjednik Sindikata saobraćaja i veza RS.
Domaće prevozničke firme u BiH već sada imaju problem jer je potražnja za oko 1.000 vozača. Manjak profesionalnog kadra pokušavaju nadomjestiti prekvalifikacijama. Sarajevski “Centrotrans” je tako npr. od prošle godine već prekvalifikovao oko 120 radnika sa biroa za zapošljavanje.
“Da bismo zadržali ljude, ne možemo samo vršiti prekvalifikaciju, nego moramo obezbijediti materijalna i finansijska sredstva, a to znači povećati plate osoblju koje radi na poslovima vozača autobusa i kamiona i mi insistiramo putem Vlade da se promijeni Zakon o doprinosima i porezima, kako bismo ta sredstva mogli usmjeriti na povećanje plata”, naglašava Safudin Čengić, predsjednik Udruženja za transport u Privrednoj komori FBiH.
Da bi nadoknadili radnu snagu koja će otići iz Bosne i Hercegovine, predlažu i izmjene zakonskih procedura kojima bi se spustila starosna granica kako bi školovani vozači već sa 18 godina mogli polagati sve kategorije vozačkih ispita i početi raditi. Iz resornog ministarstva odgovorili su da je formirana radna grupa za izmjenu Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima BiH i da će do kraja godine biti upućen Savjetu ministara.
“Jedan od zadataka radne grupe je i sagledavanje postojećeg koncepta osposobljavanja vozača motornih vozila i polaganja ispita za vozača motornih vozila, ali trenutno ne možemo prejudicirati da li će izmjene zakonodavstva u Evropskoj uniji, pa ni u Bosni i Hercegovini, ići u pravcu pomjeranja starosne granice za polaganje vozačkog ispita za profesionalne vozače”, navode iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
Osim plata koje su i trostruko manje nego u zapadnoevropskim zemljama, vozači iz Bosne i Hercegovine godinama upozoravaju i na otežane uslove rada – duga čekanja i komplikovane procedure na carinskim terminalima i graničnim prelazima. Sve su to, poručuju, dovoljni razlozi za kartu u jednom pravcu