Federacija BiH već devet godina nema zakon o šumama i dok dokument stoji u nekoj od ladica u federalnom Parlamentu, na sceni je gola sječa šumskog bogatstva u ovom entitetu.
Većina političara s kojima smo razgovarali tvrdi da je nepostojanje krovnog zakona u FBiH veliki problem, zbog čega je to dobra prilika da se mešetari i da se šumski potencijal iskorištava pod plaštom bezakonja.
Husein Rošić, poslanik SDA u Predstavničkom domu FBiH, kaže za “Nezavisne” da su zbog nepostojanja krovnog zakona o šumama u FBiH u problemu ne samo Federacija, nego i kantoni, jer kada je Ustavni sud FBiH zakon proglasio neustavnim, kantoni su bili prinuđeni da donose svoje propise, a to je, kako ističe, kompleksno.
“Kad nemate krovni zakon koji bi definisao raspodjelu i dobit po kantonima, lokalnim zajednicama i FBiH, onda imate situaciju da kantoni donose različite zakone”, kaže Rošić i dodaje da konkretno u njegovom kantonu, Unsko-sanskom, ne postoji zakon o šumama.
“Tu je i dalje jedna čudna situacija i nezakonita eksploatacija šumskog dobra na način da imate nelegalnu izgradnju skijališta, eko-kuća na područjima koja pripadaju šumskim gazdinstvima, da se grade projekti bez zakonskog osnova, tako da je to problem”, ističe Rošić i naglašava kako razni mešetari koriste taj pravni vakuum kako bi se što više okoristili.
Poslanik SDP-a Elvir Karajbić za “Nezavisne” kaže da je očito da vladajućoj većini na nivou FBiH najviše odgovara bezvlašće i da to pokazuje i nedonošenje zakona o šumama, pa da se čak donose i određeni propisi u kantonima koji nisu u skladu sa Ustavom FBiH.
“Koalicioni partneri (SDA, HDZ) imaju prećutan dogovor da ne donesu zakon koji bi sistemski riješio ovu oblast”, smatra on.
Zdenka Džambas, delegat HDZ-a u Domu naroda FBiH, za “Nezavisne” ističe da je Srednjobosanski kanton, iz kojeg ona dolazi, čekao da se donese zakon o šumama u FBiH, te da je nakon dugog čekanja u decembru prošle godine donio taj zakon.
Ističe da se to moralo riješiti jer je bilo previše balvana po cesti i dodaje kako ona u Parlamentu FBiH nije vidjela, niti je na uvid dobila bilo kakav zakonski prijedlog Vlade FBiH za ovu oblast.
Podsjećamo, nakon što je Ustavni sud FBiH neustavnim proglasio postojeći zakon, Parlament FBiH još nikada nije ni razmatrao novi prijedlog koji je iz Vlade FBiH posljednji put upućen 2017. godine, a u Vladu FBiH do danas nije došlo bilo kakvo objašnjenje ili zahtjev vezano za ovaj zakonski prijedlog.
“Predmetni prijedlog zakona do sada nije razmatran ni na jednom domu Parlamenta FBiH. U međuvremenu su svi kantoni, osim HNK, donijeli kantonalne zakone za oblast šumarstva kojima su sve nadležnosti iz ove oblasti pripisane kantonalnom nivou vlasti i FBiH nema mogućnosti da utiče na aktivnosti u šumarstvu koje provode kantonalni organi ili na obaveze koje se ne izvršavaju, a što doprinosi usložnjavanju lošeg stanja u ovoj oblasti kao što su bespravna sječa, bespravno zauzimanje zemljišta i ostale bespravne radnje u šumarstvu, šumsko-privredna društva sa velikim negativnim bilansom poslovanja i velikim viškom uposlenih, neizvršavanje šumsko-uzgojnih radova, sve manja zaliha i lošiji kvalitet šume, manji prirast po zapremini i kvalitetu, veliki udio devastiranih šumskih površina, netransparentna prodaja šumskih drvnih sortimenata, sve lošiji kvalitet sortimenata koji se isporučuju drvnoj industriji, pretvaranje velikih površina šumskog zemljišta u građevinsko i drugo”, rekli su “Nezavisnim” u Ministarstvu poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva FBiH i zaključili da FBiH već devet godina nema propis za oblast šumarstva, zbog čega ne izvršava ni svoje ustavne nadležnosti za ovu oblast.