27.04.2024.
HomeNovostiŠef kriptofirme se skriva, prevario je stotine ulagača? “Životi su nam uništeni

Šef kriptofirme se skriva, prevario je stotine ulagača? “Životi su nam uništeni

Riječka tvrtka za trgovanje kriptovalutama BitLucky navodno je oštetila oko tisuću investitora za desetke milijuna eura u kriptovalutama. Direktor Luka Burazer je tvrtkom uspješno upravljao do sredine svibnja. Tada je klijente putem maila izvijestio da je nizom loših odluka tvrtku doveo u krizno stanje. Iako je rekao kako će biti dostupan na mobitel, od tada mu se gubi svaki trag.

Proširila se priča o velikoj prevari

Burazer je 2017. godine osnovao tvrtku koja je bila zadužena za razmjenu kriptovaluta na centraliziranim mjenjačnicama. Klijentima je obećao poslovnu praksu u kojoj se ulaže 20% iznosa koji se može izgubiti, dok se ostatak nalazi na cold i hot walletima te je osiguran od gubitka.

Burazer je nakon objave o lošem stanju tvrtke isključio telefon, nije odgovarao na njihove e-mailove te je obrisao i sve profile na društvenim mrežama. Račun tvrtke je očišćen te se trenutno nalazi u blokadi. Pojavile su se i glasine kako je cijela priča zapravo bila tzv. Ponzijeva shema te da Burazer uopće nije ulagao novac u trgovanje kriptovalutama, nego je ulaganjem jednog klijenta isplaćivao dobit ranijim klijentima.

Tri mjeseca poslije i dalje se traga za akterima iz afere BitLucky. Nitko ne zna gdje su direktor Luka Burazer sa zaručnicom Vedranom Gološin, koja je bila tajnica, te suosnivač Eugen Travalja, s kojim se skrivaju njegova supruga i malodobno dijete. Pojavila se glasina kako su napustili Hrvatsku, no Burazer je za Jutarnji list rekao kako nisu u bijegu, nego da su se sakrili da bi ostali živi.

Policija o firmi BitLucky koja je navodno prevarila ulagače: Obratili su nam se ljudi

Veliki broj ulagača podnio je kaznenu prijavu, a njihovi odvjetnici poslali su više desetaka podnesaka i požurnica. Iz Policijske uprave primorsko-goranske kazali su da raspolažu određenim saznanjima i potvrdili da su im se građani obratili za pomoć te da je u tijeku kriminalističko istraživanje. Predali su prijavu i DORH-u. Iz DORH-a su priopćili kako nisu u mogućnosti davati informacije o slučaju za vrijeme provođenja izvida i drugih radnji.

Index je pokušao stupiti u kontakt s direktorom tvrtke, no bez uspjeha. Telefoni su nedostupni, a na e-mail nismo dobili odgovor do trenutka objave ovog teksta.

Ulagači tri mjeseca bez novih informacija

Klijenti ni nakon tri mjeseca nemaju nikakvih saznanja o cijelom slučaju. Tisuće su ih izgubile velike uloge. U igri je bilo klijenata koji su uložili 500 tisuća eura. Cijela priča direktora Burazera, kažu, bila je pomno osmišljena te zbog toga nisu posumnjali na Ponzijevu shemu. No smatraju kako se uopće ne radi o tome, nego o jednoj od najvećih prevara na ovim područjima.

Tvrtka BitLucky poslovala je pet godina bez problema, a klijenti kažu kako do svibnja nisu imali problema s isplatama zarađenog dobitka. Poslovanje je za njih izgledalo profesionalno. Trejdali su sa samo četiri valute: btc, eth, link i dot.

Netom prije kraha tvrtke uključili su i petu valutu. U posao nije mogao ući bilo tko, nego su se uključivali prema preporuci. Među klijentima su se nalazili rodbina osnivača i njihovi prijatelji koji su također ulagali u kriptovalute.

Investitorica ostala bez 500.000 eura

Index je razgovarao s nekoliko ulagača koji su željeli ostati anonimni u javnosti, a redakciji je poznat njihov identitet. Jedna od investitorica, koja je izgubila nešto manje od 500 tisuća eura protuvrijednosti u kriptovalutama, otkrila je što se događalo u tom svijetu netom prije njihovog bijega.

“U BitLucky se većinom ulazilo po preporuci. Na preporuku prijatelja otišla sam na sastanak te mi je dat primjer investicijskog ugovora na uvid. Nakon nekoliko dana razmišljanja odlučila sam uložiti kriptovalute. Dobila sam ugovor koji sam detaljno pročitala i potpisala.

Na sva pitanja u vezi ugovora, investiranja ili u vezi nekih dodatnih objašnjenja dobila sam konkretne odgovore. Za minimalna ulaganja uplaćivala se ulazna naknada od 100 eura po ugovoru, a koja je služila za pokrivanje troškova i naknada na burzama koje su se plaćale prilikom trgovanja. Naknada se plaćala na račun firme i uredno se dobio račun za plaćanje iste.

Komunikacija je bila odlična, oni su znali svoje klijente; kod njih su ulagali i njihovi roditelji, prijatelji, bratići i sestrične, kumovi, velik broj njima bliskih osoba. Luka Burazer je bio zadužen za trejdanje, dok je Eugen Travalja više vodio komunikaciju s klijentima”, započela je priču za Index.

Potom je objasnila kako je točno i koliko ulagala.

“Početni ulog je bio 5 tisuća eura i ja sam ih uložila, a nakon godinu dana sam prvi i posljednji put povukla zarađeni novac, 10 tisuća eura u protuvrijednosti kriptovalute. Nakon toga sam potpisivala nove i puno veće ugovore te nisam ništa izvlačila, odnosno isplaćivala.

Ugovori su trajali po godinu dana te je u više navrata ulagačima rečeno da trguju samo s 20% uloženog iznosa kriptovalute. Imala sam dosta ugovora s njima jer mi više nije bio cilj isplaćivanje, već zarada. Oni bi taj iznos većinom poduplali. U posljednje tri godine sveukupno sam uložila nešto manje od 300 tisuća eura u kriptovalute, koje sam dala Luki Burazeru na trgovanje.”

“Sve je izgledalo normalno”

Kaže da ni u jednom trenutku nije sumnjala na prevaru.

“Ne. Niti u jednom trenutku. Sve je izgledalo normalno. Tijekom čitavog perioda poslovanja tvrtke BitLucky objavljivali su se pozitivni poslovni rezultati te su u spomenutom periodu od posljednjih šest mjeseci poslovanja objavljeni pozitivni rezultati za portfelj u bitcoinu kao i ostalim kriptovalutama kojima je društvo trgovalo (Ether, Bitcoin, Chainlink i GALA)

Neposredno prije bijega Luke Burazera, ulagači su bili u kontaktu s njim, odlazili u ured na sastanke, produživali ugovore, tražili isplate i slično, te u niti jednom trenutku nije bilo rečeno da je firma u lošoj situaciji. Pola Rijeke ih poznaje, sudjelovali su u raznim manifestacijama. Eugen je svake godine sudjelovao na riječkom karnevalu, bili su previše eksponirani prema vani i nisu se skrivali od javnosti.

Eugen je svirao harmoniku na raznim svadbama i proslavama, imao je brodicu koja mu je bila sve jer je obožavao ribariti i provoditi vrijeme na moru. Čak su pričali kako će zaposliti dodatan broj radnika, odnosno trejdera. Na jednom sastanku pitala sam ih otvoreno: Što ako nestanete? Te je Eugen odgovorio da im to nije cilj, da i ovako izuzetno dobro zarađuju, te da nemaju razloga nestati; da ovdje imaju svoje obitelji, velik broj prijatelja, te da im nije cilj živjeti na nekom egzotičnom otoku”, priča ulagačica.

“Svi smo imali velike životne planove”

Kaže da je dvadesetak dana prije Burazerovog e-maila u kojem obavještava ulagače o kriznom stanju tvrtke investirala još kriptovaluta i potpisala novi ugovor.

“Sve se činilo normalno, kao i do sada. Razgovarala sam telefonski s Lukom prije nego sam potpisala novi ugovor, pričao mi je kako ima svadbu 10. lipnja te nisam niti u jednom trenutku posumnjala da bi mogao nestati.  Doživjela sam šok kada sam vidjela Burazerov e-mail i kada smo shvatili da je Burazer obrisao Discord kanal u kojemu su bili svi ulagači. Prva dva tjedna su bila najteža, psihički nisam bila dobro, kao ni velik broj ostalih ulagača. Bila sam van sebe i nastala je i opća panika, bijes i nevjerica među svima nama.

Uspjeli smo se spojiti na drugom kanalu koji nije bio izbrisan te smo angažirali odvjetnike. I dalje ne vjerujem da je Ponzi i mislim da su naše kriptovalute sakrivene na cold walletima. Kao ulagači ne tražimo ni eure ni kune, već potražujemo svoje uložene kriptovalute.

Svi smo imali velike životne planove, ja sam prvenstveno htjela osigurati si bolju budućnost i uložiti u vlastitu firmu, eventualno ulagati dalje u nekretnine. No bilo je puno ljudi koji su u BitLuckyju vidjeli izlaz iz kredita, ovrha ili nekih drugih svojih financijskih problema”, kaže.

Na društvenim mrežama objavljena je prepiska s direktorom Burazerom, u kojoj on navodno piše da nikome ništa ne garantira. Na upit je li bila informirana o tome da se ulagačima ništa ne garantira, kaže:

“Itekako nam se garantiralo da se ne može izgubiti 100% uloženog, s obzirom na to da je bilo rečeno da se trguje samo s 20% uloženih kriptovaluta. U protivnom, ne bi toliko ulagača uložilo u društvo.

Privatni album

Jedno je sigurno – nitko od ulagača ne bi imao problema s izgubljenih 20% uloga jer svi smo bili svjesni određenog rizika, no situacija je ta da je pokradeno 100% sredstava te da su ulagači doslovno preko noći ostali bez svega. Životi velikog broja ljudi su uništeni, ljudi su u ogromnim problemima, kreditima i ovrhama, a ulaganje u BitLucky trebalo je otvoriti vrata boljem životu, a dogodilo se upravo suprotno”, priča.

Ulagač: Burazer mi je ostao dužan 1.3 milijuna eura u kriptovaluti

Suradnju s tvrtkom BitLucky ostvarivali su i ulagači koji su već otprije bili na tržištu kriptovaluta. Ispričali su nam kako su tijekom nekoliko godina zaradili novac za nove automobile i stanove. Pojedini su prodali svoje nekretnine i živjeli kod obitelji da bi u godinu dana zaradili više i kupili nešto bolje. Bilo je i onih koji su ulagali u kriptovalute kako bi zatvorili kredite i nakon toga su izašli.

Razgovarali smo s ulagačem koji je suradnju s tvrtkom BitLucky započeo 2018. godine, kada je uložio oko 30 tisuća eura.

“Svake godine sam izvlačio nešto sitno ETH dok nisam sad izvadio oko 150 tisuća eura u travnju te sam uložio i 10 tisuća eura u Gala ugovor. Nakon početnog uloga tijekom ovih godina sam dobio nekih 180 tisuća eura. Trebao sam još dobiti 100 ETH, no nakon što sam dobio dio, Luka je počeo odugovlačiti”, rekao je jedan od prvih ulagača u tvrtki BitLucky.

Burazer mu se, kaže, pravdao kako ima skroz lud tjedan zbog ženidbe te da je u Gorskom kotaru na momačkoj i nema signala. Investitor kaže kako je obećao da će mu se odužiti. No od tada se Burazer više nije javljao.

“Sveukupno s tim mi je ostao dužan cca 1.3 milijuna eura koliko je bilo u BTC i ETH. S jedne strane sam dobro zaradio, a s druge strane sam jako puno izgubio. Najviše me smeta što nije isplaćeno ovih 100 ETH kako je bilo dogovoreno.

Poslije toga je uslijedio taj famozni krah. Zvao sam prije toga na mobitele svih troje, ali se nitko nije javljao da im kažem da mi isplate taj traženi ostatak jer sam imao druge daljnje planove s tim novcima. Ostatak koji sam imao kod njih je bio da se množi i da se za bull run 2025. godine izvadi van kako su i oni sami pričali.”

Stanje investitorice prije kraha tvrtke

Privatni album

Jedna sugovornica za Index je priložila stanje svojih ulaganja u kriptovalute. Sveukupno je uložila 193.275 dolara čistog uloga bez trgovanja. Ispričala je kako bi imala 231.802 dolara da nije uložila u BitLucky, a oni su joj trgovanjem povećali zaradu. Ulagačica je trebala isplatiti 276.453 dolara, što je iznos nakon što se odbije provizija tvrtke. Imala je pet aktivnih ugovora, 1 za BTC, 1 za DOT, 1 za ETH, 1 za LINK i 1 ugovor u koji je ulazilo GALA-u.

Investitor otvorio vrata tvrtke prijatelju. Sve su izgubili

Drugi investitor je u kripto ulagao i prije suradnje s tvrtkom koja je nestala s njegovim novcem, odnosno kriptovalutom. Preko poznanika je, prošle godine, potpisao ugovor s Lukom Burazerom.

“Prije ulaska dobro sam istražio o kome i čemu se radi. Imali su dobro posložene stranice na netu, održavali su mreže, bili aktivni na Telegram grupama te sponzorirali nogometni klub u svojoj blizini, ali nakon što sam čuo rezultate koje su napravili za više mojih poznanika, odlučio sam investirati”, ispričao je za Index.

Ulagač je na preporuku sklopio ugovor s Burazerovom tvrtkom, a nakon pozitivnog rasta doveo je i prijatelja, koji je izgubio nekoliko stotina tisuća eura nakon što su vlasnici tvrtke nestali.

“Bio sam s kriptom na x5 te se i dalje držao onog da je to i dalje cifra koja mi ne mijenja život te se odlučio čekati nadolazeći bull 2025. godine. Jednom prilikom pohvalio sam se dobrom odlukom prijatelju koji se zbog mene odlučuje svoju ušteđevinu staviti kod njih također do nadolazećeg bulla. Negdje oko 200 tisuća eura.

Dođe bull, rat, kripto pada, ali svemogući dvojac (Luka i Eugen) uspijevaju napraviti plus (završno stanje u eurima ). Prijatelj je produžio ugovor te koji mjesec poslije direktori nestaju s njegovih 100 +eth, 2+ btc, 2000+ chailinka, 1000+ polkadot-a protuvrijednosti u tom trenutku oko 250 tisuća eura, i mojih 30 tisuća eura. Ostao je bez svega”, kaže investitor.