Kupio sam automobil prošle godine. Prilikom kupovine primijetio sam da su cijene polovnih automobila 20-30 odsto više nego godinu dana ranije, jer sam već tada namjeravao da nabavim auto.
Ovo za “Nezavisne novine” priča Milivoje N. iz Banjaluke, potvrđujući informacije da je tržište četvorotočkaša podivljalo i da gotovo ne postoji razlika u kupovini vozila iz fabrike i relativno novijeg polovnjaka.
“Isti automobil koji sam kupio godinu ranije koštao je skoro trećinu manje, a prošle godine je bio stariji godinu dana. Umjesto da bude jeftinije iz godine u godinu, polovni automobili sve više poskupljuju. Koji su razlozi, ne znam, ali su cijene automobila u zadnje vrijeme previsoke”, kazao je ovaj Banjalučanin.
Polovna vozila nisu poskupjela samo 20-30 odsto, već za pojedina treba izdvojiti i više od 50 odsto novca nego ranije, kažu za “Nezavisne” trgovci automobilima.
“To se sigurno neće smiriti dok se ne smiri proizvodnja i prodaja novih automobila”, poručuje Slavko Gašparević, rukovodilac poslovnice auto-salona “Kramar” Banjaluka.
Prema njegovim riječima, poskupljenje vozila je posebno izraženo u posljednjih godinu i po dana, isprativši tako i poskupljenja u drugim privrednim sektorima.
“Ljudi to nisu primijetili upravo iz razloga što su se bavili poskupljenjima nekih osnovnih životnih potreba. Naravno, auta su došla zadnja. Čak je i nama trebalo neko vrijeme da se prilagodimo tome. Mi vozila moramo imati u ponudi, a ljudi su to, hajde da kažemo u zadnjih pola godine, prihvatili”, navodi Gašparević.
Auto-salon u kome je on zaposlen najviše nabavlja vozila iz Evropske unije (EU), a prije svih Njemačke, Belgije, Francuske i Nizozemske.
“Poskupjela su sva vozila, bez izuzetka, neki manje, a neki više. Ipak, potražnja za automobilima je ista kao i uvijek. Tu se nije nešto puno promijenilo. Mi smo takvo tržište. Polovna auta se mnogo više prodaju nego nova. Ali, istakao bih da su i cijene novih vozila značajno više. A rekao bih i to da su ljudi počeli prihvatati da su ovo, nažalost, nove cijene”, ističe Gašparević.
Jedno od najjačih tržišta automobila na svijetu, njemačko, potvrđuje Gašparevićeve riječi da su cijene “otišle u nebo”.
Prema njihovim podacima, prosječna cijena boljeg polovnog automobila 2012. godine iznosila je 9.150 evra (oko 18.000 KM), dok se 2022. godine polovno vozilo prodavalo za 18.900 evra (više od 36.000 KM).
Pošto se tržište BiH u najvećoj mjeri snabdijeva polovnjacima, sve je više građana koji pri kupovini čak i zaobilaze ove automobile, te se odlučuju da daju novac za potpuno novo vozilo.
“Na novi auto sam se odlučio jer je cijena između vozila iz fabrike, te relativno novijeg polovnjaka, gotovo neznatna. A s polovnim vozilom uvijek kupujete ‘mačka u vreći’. Zašto da dajem novac auto-mehaničarima, koji su podigli cijene svojih usluga do nevjerovatnih iznosa, a pritom ih morate čekati da dođete na red, kao da su hirurzi?”, rekao je jedan Mrkonjićanin.
Kako je dodao, kada je podvukao crtu, ispostavilo se da će bar pet godina, koliko ima garanciju, biti bezbrižan i neće morati razmišljati o kvarovima.
“I nakon tih pet godina, ponovo ću imati solidan auto i, na kraju krajeva, znaću šta vozim. Bar ću znati da mi sat pokazuje pravu pređenu kilometražu, ako ništa drugo”, ističe ovaj vozač.
Procjene kažu da nema naznaka da će se ova situacija stabilizovati najmanje u naredne dvije godine.
“Stvarno je nezahvalno duže od toga nešto prognozirati. Sve je krenulo od korone, kada je bio prekid u snabdijevanju repromaterijalom. Onda je krenuo sukob u Ukrajini, što je dodatno pogoršalo sve”, zaključio je Gašparević.