Čak i najmanja fizička aktivnost može spriječiti pojavu depresije

0

Fizička aktivnost može biti „lijek“ za depresiju, ali i u znatnoj mjeri uticati na smanjenje rizika od pojave ovog poremećaja raspoloženja, tvrdi novo istraživanje. Stručnjaci su analizirali 15 studija koje su izučavale vezu depresije i vježbanja. Ocijenjeno je, da se kod skoro 12 odsto osoba, pojava depresije mogla spriječiti umjerenom fizičkom aktivnošću.

Svaki korak je bitan
Fizička aktivnost može biti lijek za depresiju, čak kada ne vježbamo u onoj meri kako se to preporučuje – za zdrave odrasle osobe 150 minuta fizičke aktivnosti na nedeljnom nivou, navode istraživači Soren Brage i James Woodcock sa University of Cambridge School of Clinical Medicine u Engleskoj.

Osobe koje su praktikovale brzo hodanje u trajanju od 2,5 sata nedeljno bile su u manjem riziku da se razbole od depresije u odnosu na one osobe koje uopšte nisu vježbale.

– Svaki pokret, svaki korak je bitan. Čak i nije potrebno slijediti neke preporuke – rekla je Jennifer Heisz, neurolog koja nije učestvovala u izradi ove studije koja je objavljena u časopisu JAMA Psychiatry.

Analiza 15 studija
Istraživači su u radu analizirali 15 studija u kojima je učestvovalo više od 191.000 osoba. Otkriveno je da su ljudi koji su parktikovali barem delimično fizičku aktivnosti, imali za 18 odsto manji rizik od depresije u poređenju sa osobama koje nisu bile fizički aktivne.

Depresija pogađa oko 280 miliona ljudi širom sveta i vodeći je uzrok opterećenja bolestima vezanim za mentalno zdravlje, navodi se u studiji. Depresija se dovodi u vezu sa samoubistvom i zdravstvenim problemima.

Mnoge depresivne osobe nemaju dijagnozu
Mnoge osobe nemaju dijagnozu stanja. Veoma je teško depresivne osobe motivisati da se pokrenu, pa nekada i najmanji korak može biti veliki korak prema izliječenju, smatraju stručnjaci.

– Potrebno je nastojati da se pokrenemo barem i malo tokom svakog dana. To može biti pet ili 10 minuta hoda, ili na svakih pola sata aktivnost u trajanju od dva minuta, za osobe koje sjede tokom celog dana – kaže Jennifer Heisz.

Bitna je uloga psihoterapije i lijekova koji su ciljani za svakog pacijenta
Sve više je dokaza da je potrebno sa depresivnim osobama razgovarati o značaju vježbanja, kao samostalnog tretmana ili dodatne terapije uz primjenu lijekova, navode stručnjaci.

Dr Antonia Baum je asistent kliničke psihijatrije i bihejvioralnih nauka na George Washington University u Vašingtonu. Ona naglašava da je pored fizičke aktivnosti, u liječenju depresije, bitna uloga psihoterapije i lijekova koji su ciljani za svakog pacijenta.

– Fizička aktivnost jača cirkulaciju sprečava upale, jača imunitet. Postoji i veza između zdravlja srca i depresije. Fizička aktivnost jača osećaj snage – kaže Baum.

Tamna strana sporta
Autori studije prikupljaju podatke koji mogu da potvrde vezu između fizičke aktivnosti i depresije, a stručnjaci navode da na pojavu depresije mogu uticati i neki genetski faktori. Naučnici koji naglašavaju značaj umjerene fizičke aktivnosti, upozoravaju da neumereno vežbanje može usloviti sindrom sagorevanja i poremećaja ishrane kod sportista.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here