Novi zakon u RS-u – reklamacija je moguća i bez računa

Parola „bez računa se ne računa“ više ne važi. Kroz Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o potrošačima koji je nedavno stupio u Republici Srpskoj uvedene su i nove izmjene koje se odnose na sve ono što možemo da dokažemo pored maloprodajnoj fiskalnog računa, trgovac bi trebao da uvaži. A to su, između ostalog, ovjerena garancija, slip iz banke, potvrda o prijemu robe.

Ostalo je nekoliko prijedloga koji nisu uvaženi. Među njima – ugroženi potrošači.

„To su posebne kategorije potrošača koje koriste usluge od opšteg ekonomskog interesa po posebnim uslovima. Neke novine koje su značajne jesu novine koje se odnose i na polovne proizvode. Do sada polovni proizvodi nisu bili obuhvaćeni garancijom. Sada je garancija za takve proizvode godina dana“, objašnjava Dušan Srdić, predsjednik Udruženja Reakcija.

Preduzetnica Jelena Jaćimović kaže da nije dovoljno upućena u novi zakon, te da je o njemu saznala iz medija. Kupci su joj do sada donosili fiskalni račun jer je to bila i njihova obaveza. Obično su kupci htjeli da zamjene drugi model robe ili veličinu.

„Što se tiče nas preduzetnika, poslodavaca, prodavaca – nije nam lako. Mi smo uvijek tu da budemo na usluzi našim kupcima, tako će ostati i dalje. Što se tiče ovih izmjena, mislim da nam treba vrijeme da vidimo kako će se sve to pokazati u praksi. Svakako – mušterija je uvijek u pravu“, kaže ona.

U razgovoru sa građanima shvatili smo da građani nisu dovoljno upućeni u zakon koji je stupio na snagu.

Iz Inspektorata Republike Srpske navode da redovno idu u kontrole da bi preventivno zaštitili kolektivna prava potrošača.

„Za devet mjeseci ove godine Republička tržišna inspekcija izvršila je 215 takvih kontrola, po konkretnim reklamacijama potrošača. U 144 slučaja utvrđeno je da su bile opravdane. U toku vršenja same kontrole na licu mjesta uvaženo je i riješeno 128 reklamacija, dok je oko 30 riješeno nakon naloženih upravnih mjera“, istakla je Dušanka Makivić, portparolka Inspektorata RS-a.

Činjenica je da nisu sve reklamcije potrošača bile opravdane, navode iz Inspektorata Republike Srpske, te ističu da su imali oko 60 takvih slučajeva.