Vozači u BiH za kazne duguju više od 75 miliona maraka

Nesavjesni vozači u BiH, koji svakodnevno ugrožavaju svoj, ali i živote drugih učesnika u saobraćaju, nakalemili su dug veći od 75 miliona maraka po osnovu neplaćenih kazni, što je u poređenju sa prošlom godinom više za čak 3,2 miliona KM.

Da se ukupna dugovanja po osnovu neplaćenih saobraćajnih kazni povećavaju iz godine u godinu pokazuju podaci Agencije za identifikaciona dokumenta, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA) BiH, prema kojima su vozači u BiH u decembru prošle godine bili dužni 72.250.933 KM, dok je ukupni dug sada dostigao 75.486.747 marke.

Statistika svjedoči i da vozači u FBiH za saobraćajne kazne duguju tri puta više od onih iz Srpske. Tako su od ukupnog duga na osnovnu neplaćenih kazni za saobraćajne prekršaje, prema podacima IDDEEA, vozači iz FBiH dužni 49.349.984 marke, a oni iz Srpske 14.523.166 KM.

Neslavni rekorder u BiH je Sarajlija, koji duguje čak 267.123 KM, a u top pet najvećih dužnika za neplaćene kazne, prema podacima IDDEEA nalaze se čak dva vozača iz Brčko distrikta. Jedan je dužan 87.240 maraka, dok je drugi dužan 75.248 KM. U stopu ih prati stanovnik iz Hadžića, koji je dužan 74.461 marku.

“Slijedi Modričanin, koji je i apsolutni rekorder u Srpskoj, a koji duguje 73.499 maraka”, pokazuju podaci IDDEEA.

Vršilac dužnosti zamjenika direktora Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske Milija Radović kazao je za “Glas Srpske” da je jasno da udar po džepu više nije dovoljan da bi se u kraj stalo bahatim vozačima.

“Problem je u zakonskim aktima, jer ako kaznu ne možete naplatiti, onda vidite da ona nije rješenje. Ministarstvo pravde Srpske kroz Zakon o prekršajima RS treba propisati neke efikasnije mehanizme za naplatu kazni”, kazao je Radović.

Kako dodaje, očigledno je da postojeći mehanizam nije dovoljno dobar, jer mnogi duguju drastične iznose na osnovu neplaćenih kazni.

“Pozitivno je ono što policija radi kroz oduzimanje vozila za neplaćene kazne. MUP RS je u ovoj godini oduzeo više od 200 vozila zbog činjenja najtežih vidova prekršaja i duga po osnovu neplaćenih kazni”, kazao je Radović.

Kako je dodao, da nije te aktivnosti MUP-a situacija bi sigurno bila još i gora.

Naplata

Problem kod naplate duga je, kako objašnjava Milija Radović, to što kada vozač kaznu ne plati godinu dana MUP je šalje Poreskoj upravi RS na prinudnu naplatu.

“Poreska uprava RS pokuša sa prinudnom naplatom, ali obično ti veliki dužnici nisu zaposleni i nemaju imovinu na sebi, a i auto koji voze vodi se na nekom drugom. Poreska uprava nije u mogućnosti da izvrši naplatu i onda po Zakonu po prekršajima, ukoliko naredne dvije godine dužnik ne izmiri dug, na prijedlog nadležne policijske stanice sud određuje pretvaranje novčane kazne u zatvor”, kazao Radović.