Putinov teški mrak: Ruski nacionalisti prestravljeni multikulturalizmom na reklami za lanac restorana

Onlajn reklama koja se vrtjela po ruskom internetu početkom avgusta odnosila se na sve popularniji suši lanac koji je otvorio desetine restorana širom Rusije: četiri nasmijana mlada lica drže štapiće dok kopaju po rezancima i zdjelama s algama, hvatajući tanjir pun sušija i maki rolnica.

Prikazane su tri žene, očito Ruskinje, i jedan tamnoputi muškarac.

Konzervativni aktivisti odmah su pokrenuli kampanju rasističkih napada i mržnje putem društvenih i drugdje, optužujući vlasnika za širenje “propagande multikulturalizma”, piše redakcija Radija Slobodna Evropa na engleskom jeziku.

Sada se vlasnik lanca, prvobitno pokrenutog u sibirskom gradu Krasnojarsku, javno izvinjava – dodajući ulje na vatru u društvenoj raspravi o progresivnim reklamama u poslovnom marketingu u Rusiji.

Incident je drugi u posljednjih nekoliko mjeseci u kojem su konzervativni kritičari nemilosrdno napali rusku firmu koja je plasirala marketinšku kampanju za koju se činilo da prihvata progresivne vrijednosti.

Ruska vlada se zalaže za multikulturalizam, a predsjednik Vladimir Putin često navodi multietnički sastav zemlje: iako su slovenski Rusi daleko najveća pojedinačna grupa, Tatari, Ukrajinci i više od 180 drugih priznatih etničkih grupa dio su rasprostranjenog kulturnog sastava zemlje.

Međutim, država je također odustala od suzbijanja nekih nacionalističkih grupa koje su širile netrpeljivosti i često rasističke ideje.

U kolumni na poslovnoj web stranici VC.ru, Konstantin Zimen, osnivač lanca Jobidojobi (Yobidoyobi), rekao je da je njegovo osoblje bilo zasuto komentarima punim mržnje za taj i još jedan uglas, u kojem je prikazan crnac koji sam pozira.

Korisnici ruske društvene mreže VK, rekao je on, napali su ga zbog podrške multikulturalizmu – političke ideje koju su mnogi nacionalisti odbacili kao prijetnju ruskom nacionalnom identitetu.

Zimen je rekao da su mu pojedini korisnici društvenih mreža prijetili nasiljem, a također su objavili i njegov lični broj telefona na internetu.

On je za ruske medije rekao da je uveo nove sigurnosne mjere u svom stanu u Krasnojarsku, kao i da planira da se žali policiji. Također, internet stranica kompanije bila je izložena hakerskim napadima, mada Zimen nije jasno stavio do znanja da li je ona oborena van mreže.

Lanac suši restorana, koji je otvoren 2016. godine u Krasnojarku, gradu koji se nalazi više od 1700 kilometara od najbližeg okeana, sada ima 57 lokacija širom Rusije i susjednog Kazahstana – što je jedan od pokazatelja kako se u posljednje dvije decenije japanska kuhinja u velikoj mjeri svidjela Rusima.

“Zašto je u Rusiji u 2021. tamnoputa osoba izazvala gnjev nekih ljudi, to ne shvatam”, napisao je on.

Samo pogoršanje situacije?

Ovo nije prvi takav slučaj posljednjih nedjelja, jer se sve veći broj ruskih kompanija nalazi pod pritiskom nacionalističke linije.

Lanac zdrave hrane pod nazivom VkusVill u julu je povukao reklamu u kojoj se prikazuje LGBT par i izvinio se svojim korisnicima zbog, kako je saopštio, “greške koja je razotkrila neprofesionalizam nekih zaposlenika”.

VkusVill su zbog oglasa napali konzervativni aktivisti, od kojih su neki spominjali kontroverzni ruski zakon iz 2013. opšte poznat kao zakon o “gej propagandi”.

Nakon što je povukao oglas, VkusVill je bio izložen žestokoj kritici pojedinih klijenata zbog povlačenja i izvinjenja pod pritiskom homofoba.

Posljedice po LGBT par bile su daleko kobnije: dvije žene su prošlog mjeseca otkrile da su napustile zemlju sa svojom porodicom, usred prijetnji smrću koje su im uputili aktivisti.

U Sibiru, Jobidojobi je odmah izazvao slično ismijavanje ljudi koji osuđuju kampanju protiv njihovog oglasa kao čist i jednostavan rasizam. Pomiješane poruke kompanije samo su pogoršale stvari.

“U ime cijele kompanije želimo da se izvinimo što smo svojim fotografijama uvrijedili javnost”, napisala je kompanija na Instagramu. “Izbrisali smo sav sadržaj koji je izazvao ovu pometnju.”

Međutim, na svojoj stranici na VK, kompanija se izvinila izrazitijim terminima, posebno apelujući na etničke Ruse koji su možda bili uvrijeđeni slikama.

Jedan od komentara koji je imao najviše “lajkova” ispod posta na Instagramu bio je od korisnika koji je očito osudio odluku kompanije da na kraju popusti: “Dobrodošli u mračno doba”, napisao je korisnik.

Ruski mediji su izvijestili da je kampanju mržnje protiv Jobidojobijevog oglasa pokrenula ‘Muška država’, pokret koji se zalaže za patrijarhat i koji se ranije ogradio od feminističkih zagovornica zakona o nasilju u porodici.

Vođa grupe, Vladislav Pozdnjakov, postavio je snimak Jobidojobiovog oglasa na svoj kanal na aplikaciji za razmjenu poruka Telegram i ohrabrio svoje korisnike da prevare kompaniju naručivanjem i neplaćanjem sušija.

Zimen je pak rekao da ne planira da se povinuje aktivistima i da neće ukloniti kontroverzni oglas, uprkos ranije upućenom izvinjenju.

“Naša hrana je za svakoga. Ne planiramo da odustanemo od svojih principa i pozivamo sve na pomirenje”, rekao je on za medijsku kuću Inc. Rusija.