Direktor Elektroprivrede BiH žestoko isprozivao Sindikat i rukovodstvo tuzlanskih rudnika: Ostali rudnici Koncerna postali su taoci Kreke

Rudari Rudnika uglja Kreka iz Tuzle najavili su štrajk zbog odluke o prekidu rada za 30 posto uposlenika rudnika. Nisu isključeni ni prosvjedi. Gost Dnevnika 3 ovim povodom bio je Admir Andelija, generalni direktor Elektroprivrede Bosne i Hercegovine, Vladajućeg društva Koncerna.

Odluka sindikata je, kaže, da 16. augusta stupe u generalni štrajk zbog odluke menadžmenta Rudnika Kreka o prekidu rada za dio uposlenika Površinskog kopa Dubrave i dio uposlenika Direkcije u Kreki.

– Rudnik Kreka je u julu doživio historijski minimum kad je u pitanju proizvodnja uglja: 76.000 tona od planiranih 143.000 tona. I čitavu 2021. godinu Kreka je na 72 posto plana poslovanja. Zbog ovakve proizvodnje oni ne mogu da podmire ni neto plaće uposlenika. Uprava i direktor Kreke su, da bi smanjili troškove i rudnik koliko toliko očuvali, donijeli odluku o prekidu rada za dio uposlenika. Sindikat tvrdi da ova odluka nema uporište u Kolektivnom ugovoru. Nijedan potez Uprava Elektorprivrede BiH, ni Vlada Federacije BiH, a ni uprava bilo kog rudnika neće poduzeti a da on nije u skladu s važećim dokumentima i aktima. U konkretnom slučaju, prekid rada je propisan Članom 81, Stav 3. Zakona o radu, Članom 54. važećeg Kolektivnog ugovora i Članom 108. Pravilnika o radu. To je potpuno zakonita odluka – kaže Andelija.

Problem je, dodaje, u tome što rukovodstvo Sindikata Kolektivni ugovor pokušava tumačiti na ulici. On je ugovorna volja dvije strane i potpisnici Kolektivnog ugovora su Sindikat uposlenika u rudnicima i Elektroprivreda BiH, objašnjava Andelija.

– Pozivam ih da odredbe Kolektivnog ugovora tumačimo na sudu – poručuje.

Rudnik Kreka je, navodi Andelija, dugi niz godina u problemima. Od 79 miliona KM gubitaka svih sedam rudnika u 2020. skoro pola otpada na Rudnik Kreka.

– Najvećim dijelom taj se gubitak odnosi na isplaćene, a nezarađene platu. Rudnik Kreka, kao i svi drugi rudnici, opterećen je ogromnim brojem administrativnog osoblja. Kroz program restrukturiranja i reorganizacije ponudili smo rješenja. Nažalost, još uvijek nemamo pozitivan odgovor Sindikata. Potpuno je izostala i tehnička i tehnološka disciplina kad je u pitanju proizvodnja uglja u Kreki. Imamo masovnu devastaciju opreme. Moram istaknuti i nemaran odnos uposlenika spram opreme, gdje se čak vode i postupci pred Tužilaštvom TK-a zbog njene devastacije u Kreki. I na kraju, jedan dio uposlenika Kreke uopće ne dolazi na posao a primaju platu – navodi Andelija.

S obzirom na to da je Rudnika Kreka glavni snabdjevač ugljem Termoelektrane Tuzla, Andelija ističe da je zbog novonastale situacije jutros na depou Termoelektrane svega 24.000 tona lignita, što je dovoljno za šestodnevni rad postrojenja u TE Tuzla.

– Da ne bismo ugrozili snabdijevanje kupaca električne energije, morali smo donijeti odluku da svi ostali rudnici obustave isporuku uglja prema tržištu i sve svoje količine usmjere prema našim termoelektranama. Znamo da je ova mjera nepopularna, znamo da će u ozbiljan problem doći industrija kao što je Soda iz Lukavca, Natron iz Maglaja, ArcelorMittal iz Zenice, ali dok ne riješimo stanje u Kreki morat ćemo poduzimati takve mjere – ističe Andelija.

Kad je u pitanju restrukturiranje rudnika Koncerna, pokrenuto u proljeće prošle godine, Andelija navodi da je taj proces u “bolnoj” fazi.

– Sada kada smo došli u fazi kada se mora početi zadirati u prava radnika, a to znači da se plata ne prima već zarađuje i isplaćuje samo za zarađeni dio, mi smo naišli na probleme. Već tri mjeseca imamo zastoj gdje rukovodstvo Sindikata ne odgovara na naša ponuđena rješenja kad je u pitanju Pravilnik o radu i Pravilnik o radnom učinku i taj se zastoj odrazio na probleme koji su sada u Kreki. Ostalih šest rudnika postali su taoci Kreke. Imamo dva rudnika koji bi, da smo usvojili ove dokumente, zadnja dva mjeseca imali 10% veću platu od plate koja je propisana Kolektivnim ugovorom. Međutim, ovaj zastoj u Kreki je učionio taocima i ostale rudnike – kaže Andelija.