Omega-3 masne kiseline mogle bi pomoći kod migrene

Prehrana s povišenim unosom omega-3 i smanjenim unosom omega-6 masnih kiselina pokazala se najboljom za smanjenje i skraćenje simptoma migrene

Znate li što su oksilipini? To su spojevi koji nastaju zagrijavanjem ili kemijskim tretiranjem masnih kiselina. Primjerice, oksilipini derivirani iz omega-3 masnih kiselina povezuju se s učinkom smanjivanja boli, dok se oni derivirani iz omega-6 masnih kiselina povezuju s pojačanjem bolova. Na temelju tih spoznaja tim američkih znanstvenika pokušao je u novoj studiji doznati može li i koliko prehrana bogata masnom ribom donijeti olakšanje kod migrene. Pregledali su podatke 182 pacijenata prosječno starih 38 godina. Njih 88 posto bile su žene, a migrena ih je mučila od pet do 20 dana mjesečno.

Pulsirajuća bol

Migrena je tip glavobolje koji može potrajati i do nekoliko dana. Njen uzrok nije posve razjašnjen, no smatra se da bi to mogla biti nenormalna moždana aktivnost koja privremeno pogađa živčane signale, kemikalije i krvne žile u mozgu.

Pojavi migrene pridonose hormonske promjene kod žena, neke namirnice (npr. zreli sirevi, vino, slana i prerađena hrana), aditivi u hrani, stres, neki lijekovi i promjene u obrascu spavanja. Glavni simptomi migrene su pulsirajuća bol u glavi, osjetljivost na svjetlost i buku, mučnina i povraćanje, bol s jedne strane glave, zamućen vid i druge smetnje vida, aura.

Migrene rjeđe, kraće i slabije

Svaki sudionik istraživanja trebao se tijekom 16 tjedana pridržavati jednog od tri modela prehrane. Prvi je model zapravo bio kontrolni i uključivao je normalne razine omega-3 i omega-6 masnih kiselina. Drugi model imao je povišen unos omega-3 masnih kiselina te unos omega-6 kao u kontrolnoj skupini. Treći model imao je povišen unos omega-3 i snižen unos omega-6 kiselina.

Tijekom 16 tjedana učestalost pojavljivanja glavobolje smanjila se statistički značajno u drugoj i trećoj skupini. Sudionici tih dvaju skupina prijavili su kraće trajanje i manji intenzitet glavobolja od onih iz prve skupine.

Prehrana s visokim unosom omega-3 masnih kiselina bila je povezana sa skraćenjem trajanja bolova u glavi za 1,3 sata u danu i s dva dana s glavoboljama manje unutar jednog mjeseca.

U trećoj skupini rezultati su bili još bolji – trajanje glavobolje u danu skratilo se za 1,7 sati, a u mjesec dana su bila četiri dana s glavoboljama manje, što upućuje na dodatne dobrobiti od snižavanja unosa omega-6 masnih kiselina. U istraživanju su sudjelovale uglavnom žene, pa znanstvenici kažu da rezultati možda ne bi bili jednaki kod muškaraca i djece.

Haringe, srdele, skuše…

Iako ispitivani modeli prehrane nisu značajno povećali kvalitetu života sudionika istraživanja, doveli su do velikih smanjenja učestalosti i intenziteta glavobolja u usporedbi s kontrolnom skupinom, rekli su iz tima koji je provodio istraživanje. Smatraju da studija pruža biološki vjerojatan dokaz kako se bol može liječiti ciljanim promjenama prehrane kod ljudi.

Nutricionističke preporuke za zdravu i uravnoteženu prehranu uobičajeno uključuju dva obroka ribe tjedno, a jedan od njih trebao bi biti masna riba. U tu skupinu spadaju haringe, srdele, sardine, papaline, skuša, losos i pastrva.