Zašto se Bošnjaci svađaju oko ruskog gasa i dostavnih trasa?

Najava da bi ruski Gazprom mogao obustaviti isporuku gasa Federaciji, pokrenula je staru trakavicu i šum u komunaciji na relaciji BH-Gas – Energoinvest – Vlada Federacije. Ponovno je pokrenuto pitanje ko je promijenio pravac dotoka gasa s Mađarskog na Turski tok. Nastavljene su i optužbe ko pogoduje kojem toku i zašto, hoće li se plaćati penali Mađarima zbog izmjene rute, ali i je li moguće izvršiti povrat novca budući da su, kako kažu iz Energoinvesta, Mađari 20 godina gas prodavali skuplje nego što su smjeli.

Snabdijevanje gasom iz Rusije odvija se uredno i građani ne moraju strahovati. I to je jedino što je jasno poručeno od svih strana – dva javna preduzeća i Vlade Federacije. No, stare neriješene trakavice uvijek se nastave svaki put na spomen da bismo mogli ostati bez gasa. Naime, od aprila ove godine, promijenjena je ruta ulaska gasa u Federaciju. Umjesto preko Mađarske gas ulazi Turskim tokom. Od tada problemi, optužbe za pogodovanja, enormne zarade između Energoinvesta i BH-Gasa. BH-Gas pogoduje Mađarima, ostvarili su tako enormne profite iako ga ne bi trebalo biti, tvrde iz Energoinvesta navodeći i da su Mađari 20 godina gas prodavali skuplje.

“BH-gas za jednu godinu ostvari za 9 miliona maraka ili 10 ili 13, a treba da samo pokrije svoje troškove”, navela je direktorica Energoinvesta Bisera Hadžialjević.

“Znam ja to spinovanje da ja imam nešto s Mađarima i takve te priče. Ja sam uvijek transparentan, izvolite, sve provjerite. Mislim da je to više udar i rušenje nekih drugih stvari strateških koje radi Bh-gas, a to je Južna interkonekcija”, smatra direktor BH-Gasa Jasmin Salkić.

Suprotne stavove imaju i tome da li će se morati plaćati penali Mađarima. S obzirom na to da je Federacija s njima imala potpisan ugovor do 2023., iz BH-Gasa tvrde da hoće.

“Samoincijativnom promjenom pravca od strane Energoinvesta, bez ičije saglasnosti, čak bez saglasnosti Vlade Federacije, saglasnosti BH-gasa i bez saglasnosti njihovog Nadzornog odbora su prešli na drugi pravac i ostavili zakupljene ugovore u transportu kroz Mađarsku i Srbiju. Ako
neće da ispune taj ugovor do kraja, onda morate platiti rashodovnu klauzulu od 23 miliona dolara i to je poznato resornom ministru”, dodao je Salkić.

Od penala nema ništa, stav je Energoinvesta, jer ugovor nisu raskinuli oni, već treća strana aktiviranjem više sile, a to je Gazprom, odlukom da se ide preko Turskog toka. I Mađari nisu tražili nikakvo plaćanje. Ali zato hoće Energoinvest, za povrat svega što su, kako kažu, Mađari naplaćivali po vrtoglavim ciframa.

“Prijavit ćemo mađarskog transportera i tražit ćemo od njih zaštitu. Prijavit ćemo to i mađarskom regulatoru, a onda ćemo tražiti od transportera povrat svih ovih sredstava. Samo je pitanje – i to nam treba taj evropski regulator – od kog perioda ćemo tražiti povrat”, istakla je Hadžialjević.

I nisu samo ovo nesporazumi između dva preduzeća. Iako ih je uredba Federalne vlade obavezala da sačine sporazum o radu, prema kojem je snabdjevač Energoinvest, a transporter BH-Gas, ni o tome nema dogovora.

Iz Energoinvesta spominju i političke centre moći u Federalnoj vladi koji neće, kako kažu, zarad vlastitih interesa da stave tačku na ovu priču. I ona neće tako lako dobiti epilog, a posla bi moglo biti i za Tužilaštvo i SIPA-u.