Super namirnica jača imunitet i štiti od stresa

Gljive spadaju među one zdrave namirnice i u zadnje vrijeme imamo sve veći izbor kako samih gljiva, tako i jela u kojima se koriste. Osim što je većina jestivih gljiva i ukusna, one su i iznimno zdrave: gljive su niskokalorične, a opet pune vlaknima i bogate raznim vitaminima, mineralima i antioksidansima.

Iako neki misle da spadaju u porodicu biljaka, DNA gljive sličniji je životinjskom, ali po karakteristikama one nisu ni biljke (nemaju ni hloroform), a očito ni životinje. Zato ovi organizmi (koji inače mogu biti jedno i više ćelijski) imaju ‘vlastito carstvo’: pa uz biljno i životinjsko postoji i carstvo gljiva, najrasprostranjenijih organizama na Zemlji sa, kako se pretpostavlja, oko milion i pol različitih vrsta (premda je poznato samo oko 70.000).

– Sadrže poprilično dug popis hranjivih sastojaka, a zbog značajne količine vitamina B pomažu i u saniranju oštećenja ćelija – rekao je za Real Simple nutricionist Dan Nguyen koji dodaje da su gljive odlične i kao izvor kalija, koji je pak nužan u regulaciji krvnog pritiska. Uz to, ako su rasle na svjetlu ili ste ih nakon vađenja iz zemlje ostavili na suncu, izvrstan su izvor D vitamina ključnog za zdravlje kostiju, srca, imunološki sistem, pa čak i raspoloženje.

Bogati okus i mesnata tekstura čini ih popularnom alternativom mesu, s tim više jer su pune proteina i sadrže svih devet esencijalnih aminokiselina, a bogate su i željezom, fosforom, kalijem i mnogim elementima u tragovima. Uz sve navedeno, gljive spadaju i u sve popularniju biljnu podskupinu takozvanih adaptogena. Riječ je o takozvanim ‘super-biljkama koje pomažu u bržem fizičkom oporavku, ali i štite od stresa.

Osim toga, adaptogeni potencijalno pomažu i imunološkim funkcijama, poremećajima raspoloženja (npr. anksioznosti), pa čak djeluju i kao stimulansi koju popravljaju tjelesnu izdržljivost. Osušene odnosno dehidrirane gljive dugo se već koriste u tradicionalnoj kineskoj medicini, ali novi ih je interes Zapada uveo i u svijet wellnessa. Neke su kompanije zato sušene gljive počele stavljati u sve što nude, od kafe do supe, a premda istraživanja za sad obećavaju, tek se treba dokazati koliki će im biti utjecaj na izdržljivost organizma, bolji rad mozga ili jačanje imuniteta.