Tekstilna industrija na koljenima, na pomolu su neviđena sniženja nekih od najpoznatijih robnih marki

Zbog zaliha neprodane odjeće vrijedne stotinjak milijardi eura, europski i američki modni brendovi i trgovci odjećom značajno su smanjili narudžbe azijskim tekstilnim tvornicama za proljetnu kolekciju.

Kako piše Reuters, globalna tekstilna industrija nadala se da će joj 2021. biti daleko bolja nego prethodna godina, kada je zbog obustavljanja privrednih aktivnosti, ali i trenda rada od kuće, potražnja za odjećom opala za 17 posto.

Međutim, novi val zatvaranja europskih ekonomija te vrlo spora dinamika vakcinisanja u većini svjetskih država ta su nadanja dobrano raspršila. Neki veliki zapadni trgovci odjećom ističu kako se “guše” u zalihama prošlogodišnje odjeće, koja bi uobičajeno bila rasprodana tokom jesenjih i zimskih sniženja.

Naprimjer, britanski trgovac “Primark” otkrio je za Reuters da mu u skladištima stoji oko 150 miliona funti (205 miliona dolara) vrijedna odjeća iz sezone proljeće/ljeto 2020. te 200 miliona funti vrijedna kolekcija jesen/zima. No, “Primarkov” problem samo je kap u moru nevolja s kojima se trenutno suočava tekstilna industrija.

Konsultantska kompanija “McKinsey” procjenjuje da globalna vrijednost neprodane odjeće u trgovinama i skladištima iznosi između 140 i 160 milijardi eura. To je dvostruko više od uobičajenih nivoa. U skladu s tim, smanjuju se nove narudžbe. Britanski “Marks & Spencer” te njemački “Hugo Boss” najavili su da će naručiti manje odjeće za proljetnu kolekciju nego što je uobičajno.

Trgovci odjećom, također, paze da dodatno ne nagomilavaju zalihe, ističe Ron Frasch, nekadašnji predsjednik kompanije “Saks Fifth Avenue”, koji je sada partner u investicijskoj kompaniji “Castanea Partners”, koja sarađuje s nizom tekstilnih brendova. “Mislim da su sada svi vrlo konzervativni u svojim narudžbama”, kaže Frasch i dodaje kako su neki trgovci i produžili rokove plaćanja svojim dobavljačima.

Problem golemih neprodanih zaliha tako osjećaju i veliki azijski centri proizvodnje tekstila, poput Bangladeša, čiji izvoz snažno ovisi o toj industriji.

Anketa tamošnjeg udruženja proizvođača i izvoznika tekstila među 50 tvornica pokazala je da je trećina dobila manje narudžbe za ovu sezonu nakon što je zatvaranje u Europi prije božićnih blagdana slijedio novi krug epidemioloških restrikcija u januaru.

“Narudžbe uobičajno dolaze tri mjeseca unaprijed. No, nema narudžbi za mart”, kaže Shahidullah Azim, vlasnik tvornice u Dhaki gdje se šiva odjeća za američke i europske trgovce.

Dio trgovaca pokušava prodati barem dio zaliha, ali većina odjeće ipak će završiti na otpadu. Stoga cvjeta posao kompanijama koje se bave recikliranjem tekstila.

Kako će trgovci poslovati u 2021., još je nejasno. Procjene se kreću od pesimističnih 15 posto pada prodaje, kao što prognozira “McKinsey”, do 11 posto rasta u prognozama “Euromonitora”.