Zašto biste češće trebali jesti kelj?

Kelj je vrsta lisnatog povrća, u koju spada veliki broj sorti i podsorti, a pripada rodu kupusa. Listovi kelja su obično zeleni ili ljubičasti i ne obrazuju glavicu.

Iako kejl nije mnogo zastupljen kod nas, u svetu se ovo lisnato povrće konzumira još od davnina.

Sastav kelja

Kelj je veoma dobar izvor minerala i hranljivih materija. On je bogat vitaminom A, vitaminom C i vitaminom K. Lisnati kejl sadrži još i fosfor, magnezijum i kalijum.

Koristi od kelja

Lisnati kelj donosi dosta koristi zdravlju. Količina vitamina C koja se nalazi u ovom povrću je čak 17 puta veća od količine vitamina C u šargarepi i 4 puta veća od one u spanaću. Sadržaj vitamina A, kojeg ima u ovom zelenom lisnatom povrću, je 5 puta veći nego u brokoliju. Vitamin A je dobar za vid i dobro stanje kože.

Kelj snižava visok nivo holesterola i potpomaže rad kardiovaskularnog sistema. On je dobar izvor omega-3 masnih kiselina koje pružaju zaštitu od umora i depresije i imaju važnu ulogu u proizvodnji sivih ćelija u mozgu, poboljšavaju pamćenje i tonus. Takođe, ove masne kiseline štite od artritisa, autoimunih oboljenja i astme.

Iako je veoma hranljiv, kelj nije kaloričan. On ne sadrži masti, ali je zato odličan izvor vlakana. On pozitivno utiče na varenje i njegova konzumacija reguliše metabolizam. Ovaj lisnati kelj se preporučuje osobama koje imaju hroničnu konstipaciju i neredovnu stolicu.

Ovo povrće sadrži folnu kiselinu, magnezijum i gvožđe. Kelj je čak i bogatiji od mesa po svom sadržaju gvožđa, što ga čini nezamjenljivom namirnicom u ishrani vegetarijanaca, a takođe i osoba koje imaju anemiju. Gvožđe je od velikog značaja za normalan razvoj organizma, pogotovo za dobro funkcionisanje jetre.

Koristi koje donosi konzumacija kelja ima još. Zbog vitamina K, ovo povrće štiti organizam od onkoloških oboljenja kao što je to rak dojke, debelog crijeva i rak cerviksa. Pored toga, vitamin K doprinosi zdravlju kostiju i potpomaže zgrušavanje krvi. Prema nekim istraživanjima ovaj vitamin pozitivno deluje kod Alchajmerove bolesti.

Pokazalo se da je ovo povrće veoma moćan antioksidans. Njegova redovna konzumacija pozitivno utiče na ceo organizam. On oslobađa telo od toksina, teških metala i toksičnih jedinjenja.

Foto: Shutterstock
Kelj je odličan izbor za one koji ne konzumiraju namirnice životinjskog porekla, naročito zbog visokog sadržaja kalcijuma, po kojem prevazilazi i sadržaj kalcijuma u mleku. Kada uključite kelj u svoju ishranu, vi sebe možete zaštititi od osteoporoze, a samim tim uticati na zdravlje kostiju i mišića.

Kelj u kulinarstvu

Zbog svog prijatng ukusa i boje, kelj je veoma brzo postao omiljeno povrće u kulinarstvu širom sveta. Ovo lisnato povrće se može jesti dok je sveže, a može se i termički obraditi. Dok se ne naviknete na ovaj lisnati kelj, možete ga za početak koristiti kao garnir, a zatim ga možete uključiti u razne šejkove, čorbe, supe, salate, pire, pa čak i čips.

 

 

 

 

 

 

stvarukusa