Mnogo novca je BiH skupila od akciza: Gdje je išao i još uvijek ide taj novac?

Pandemija korona virusa usporila je projekte oko izgradnje modernih puteva u BiH. Na Koridoru Vc, koji je počeo da se radi prije više od 20 godina, se radi, ali su projekti usporeni. Na dionicama mimo Koridora mnogo prepreka. Brza cesta Sarajevo- Beograd usporena zbog pandemije. Novca ima od akciza, ali ih dijele entiteti i ne ide baš sve u gradnju puteva.

Mnogo je novca država BiH skupila od akciza. Dijele ga entiteti, a dobar dio iznosa ide u druge namjene, popularno krpljenje budžetskih rupa. Posljednjih 11 godina od putarina prikupljeno više od 4 milijarde i 800 miliona KM. Od akciza na naftu u i naftne derivate, više od 6 i po milijardi KM. Gdje je išao i još uvijek ide taj novac?

“Prije svega za održavanje postojećih puteva, za vraćanje kredita koji su uzeti za izgradnju ili puteva ili dijelova autoputeva, ali je evidentno je da se taj novac koristi namjenski”, rekao je Vojin Mitrović, ministar saobraćaja i komunikacija BiH.

Od povećanja akciza prije više od dvije godine, od kojih dobar dio treba da ide upravo u izgradnju puteva, taj novac se nije raspoređivao jer nije bilo, očekivano, dogovora. Ekonomski stručnjaci smatraju kako je ovaj novac potrebno što prije implementirati, jer bi se tim ubrzali radovi, smanjila nezaposlenost i povećao BDP, jer nas čeka težak period.

“Sredstva od akciza su ozbiljna investiciona mogućnost da se u infrasktrukturu, u javne radove, ubace pare, svi planovi postoje, svi dogovori postoje, samo iz raznih razloga, stalno insistiram na neprofesionalizmu i političkim nesuglasicama, to stoji. Cijenu ćemo platiti kada vidimo kakva nam je situacija, socijalna prije svega, na kraju godine”, kazao je ekonomista Žarko Papić.

Samo jedan od projekata na Koridoru Vc, tunel Ivan Sedlo, vrijednosti je 57 miliona eura, a rok izgradnje je 30 mjeseci. Kada vidimo mašine, a vidimo ih, reklo bi se da izgradnja Koridora ne ide sporo. Međutim, u praksi i onda da je počeo da se gradi Koridor, to je sasvim drugačije.

Gledajući ritam gradnje, koji traje čitavu vječnost, izgrađeno je 102 km Koridora Vc, od 335 planiranih. Ono što se gradi trenutno, Svilaj-Odžak, obilaznica oko Zenice, tunel Ivan i dionica Mostar-Počitelj i Počitelj-Bijača. Kako kažu iz Autocesta FBiH, trenutno se gradi oko 38 km puteva, oni su dinamikom zadovoljni, a Koridor ćemo imati kompletan kada se probije tunel Prenj.

“Šest godina koliko treba da se izgradi tunel Prenj. Znači tunel Prenj je najveći objekat, 10 km, za njegovu izgradnju treba šest godina. A sve ostalo možemo završiti u tih šest godina. Ako ga započnemo 2021 godine, do 2027 možemo imati zatvorenu kompletnu dionicu Koridora”, istaknuo je Adnan Terzić, direktor JP Autoceste FBiH.

Pravi primjer sporosti, komplikacija i dugog procesa je autoput Prijedor-Banjaluka. Ugovor potpisan sa kineskim koncesionarom u decembru 2018 godina. Do danas se nisu čule mašine, jer je koncesionar u dva navrata, tražio odlaganje roka za projektovanje. Resorni ministar u Vladi RS daje objašnjenje

“Pri tome se pozvao na višu silu, na spriječenost zbog posljedica virusa korona. U ovoj fazi, da bi na snagu sktupi ekskluzivitet, trebao bi biti redigovan idejni projekat, ne idejno rješenje, takođe koncesionar je bio u obavezi da pribavi i obezbjedi studiju utivaja na životnu sredinu, da obezbjedi plan parcelacije, da obezbjedi lokacijske uslove i priloži redigovanu studiju izvodljivosti, sve to nije završio”, naveo je Đorđe Popović, ministar saobraćaja i veza RS.

I onda dolazimo do mega projekta, brze ceste Sarajevo-Beograd. Dva prstena, jedan preko Tuzle, Brčkog i Bijeljine. Onaj drugi preko Rogatice i Višegrada sa krakom za Goražde. Za prvi se ne govori o konačnoj cifri, ovaj drugi bi koštao oko 1,2 milijarde eura.

“Ja sam već na početku rekao da finansiranje ova dva kraka autoputa prema Sarajevu, odnosno prema Beogradu treba da vrši Turska strana, s tim da vraćanje tih dugova ide od strane entiteta, zavisno koji dio dionice se gradi na teritoriji pojedinih entiteta”, rekao je Vojin Mitrović, ministar saobraćaja i komunikacija BiH.

I tako, ugovori su se potpisivali, donacije i krediti primali, vlast i izvođači će reći da se sve odvija ustaljenom dinamikom, građani će reći do sada smo se trebali voziti cijelom BiH modernim putevima.