Kako ojačati imunitet pred sezonu gripa?

 

curavocedijeta

Kako se spušta živa na Celzijusovoj skali, jačanje imuniteta postaje sve aktuelnije, naročito među starijima čiji je organizam već prilično iscrpljen hroničnim bolestima. Ali, prije nego što se povedete za obećanjima iz reklama i potrošite novac na razne preparate za “bildanje” odbrambenih moći organizma, konsultujete s ljekarom da li vam je to zaista potrebno. I, svakako imajte na umu da ništa ne može da ojača organizam kao zdrava ishrana, dovoljno sna i boravak u prirodi.

Na početku smo sezone respiratornih infekcija i sigurno da su virusi u ovo doba godine veća prijetnja nego inače, a ne virusne infekcije. Ako je organizam oslabljen lako se “zakače” bakterijske, koje onda moraju da se liječe antibioticama, koji su, iako suzbijaju bakterijsku infekciju, ipak udar na organizam, zbog nusefekata.
Snaga na usta ulazi
Zato je najbolje da se u ovo doba godine više nego inače držite one stare “snaga na usta ulazi”. Jer, balansirana ishrana bogata vitaminima i mineralima ključ je dobrog imuniteta.
Šta treba da bude na trpezi? Pa, najbolje je da to budu sezonski proizvodi sa našeg podneblja, tvrde stručnjaci. Plan ishrane kreirajte tako da na trpezi bude mesa i mliječnih proizvoda, naročito jogurta i kiselog mlijeka, ko voli i kefira, ali i orašastih plodova i mahunarki. Kroz njih obezbjeđujete proteine potrebne za stvaranje antitijela. Preporuka je da bar dva puta sedmično jedete ribu, i naravno svakog dana pet porcija voća i povrća, najbolje svježeg ili što manje termički obrađenog. Izbjegavajte kupovno konzervisano voće jer sadrži konzervanse. Uostalom, priprema voćnog kompota ne zahtjeva mnogo truda, ni vremena, a svakako je ova poslastica iz domaće radinosti mnogo zdravija nego voće iz konzerve, fabrički pripremljeno.
San je okrepljujući samo u kontinuitetu
Gotovo podjednako kao zdrava ishrana za imunitet su važni odmor i dobar san. Za dobar imuni sistem potrebno je čak od osam do 10 sati. Ako imate problem sa nesanicom, primijenite neke tehnike za opuštanje koje će vam pomoći da lakše utonete u san. To može da bude meditacija ili jednostavno izbjegavanje aktivnosti koje pred san podižu adrenalin. Zato stručnjaci pred spavanje ne preporučuju ni čitanje knjiga uznemirujućeg sadržaja, kao ni gledanje filmova. Pomažu, recimo, tiha muzika, kockica crne čokolade, toplo mlijeko pred spavanje ili recimo mlak čaj od žalfije. Kod starijih san često nije kontinuiran, pa samim tim ni toliko zdrav. Jer, ako se često budite noću, recimo zbog bolova ili drugih tegoba hroničnih bolesti, ni san nije toliko okrepljujući. Zato je važno da sanirate zdravstvene probleme i tegobe koje vam remete san.
Sve to, ipak, nije dovoljno. Ako hoćete da budete u formi, morate da se pokrenete, da izađete napolje, u park ili pored rijeke ako je to moguće, i bar 45 minuta brzo hodate svakog dana.
Morate, ipak, da se pokrenete
Ako želite jak imunitet izbjegavajte alkohol, odnosno više od jednog pića dnevno. Iako se kod nas rakija, naročito u starijoj populaciji, pije ujutru i na prazan želudac uz opravdanje da je to za cirkulaciju, promijenite naviku i alkohol uzimajte poslije obroka. Najbolje da to bude decilitar crnog vina, ali svakako se zadržite samo na jednom piću dnevno.
Koliko god da se trudite, morate ipak biti svjesni da funkcija imunološkog sistema slabi s godinama, i da morate ulagati dodatni trud da imunitet održite na optimalnom nivou za svoje godine. Imunitet se stvara i u crijevima, pa je važno da crijevna flora bude u ravnoteži. Za to vam nisu uvijek potrebni farmaceutski probiotici u tabletama, jer su sasvim dovoljni i proizvodi koji sadrže prirodno probiotske bakterije, kao recimo jogurt

Facebook stranica

Najčitanije

Vidiportal intro

Slikom kroz BiH