ETIČKI I FINANSIJSKI KOLAPS RTRS-A: Urednici iz političkih kabineta, novinari bez zdravstvenih knjižica

19 Tra 2017
24 times

Anonimna grupa radnika RTRS-a nedavno je Narodnoj skupštini Republike Srpske uputila pismo u kojem se od poslanika traži da zaštite ovo javno preduzeće od propasti. U pismu se govori o sunovratu javnog rtv servisa – u organizacionom, kadrovskom, programskom i, kako su istakli, ponajviše finansijskom smislu

Ne morate biti medijski ekspert da biste zaključili da RTRS nije javni medijski servis, već najobičnije partijsko glasilo Milorada Dodika i njegovog SNSD-a.

Dovoljno je pogledati samo nekoliko informativnih emisija da bi se zaključilo kako su veličanje Dodika i njegovog SNSD-a, stalni napadi na opoziciju i kritika svega što se događa u Federaciji okosnica uređivačke politike ove medijske kuće.

Informativni program RTRS uređuje se iz kabineta Milorada Dodika i Željke Cvijanović. Na dnevnoj bazi odatle se šalju smjernice kako koncipirati Dnevnik. Također, iz ovih kabineta se određuju teme za politički magazin Pečat i objašnjava kako će se one obraditi. Cilj je uvijek isti. Pokazati kako je politika Milorada Dodika i SNSD-a jedina ispravna za Republiku Srpsku, dok je opozicija izdajnička, podanička i podređena zvaničnom Sarajevu, potvrdio je za Žurnal jedan od novinara RTRS-a.

Kao i svi naši sagovornici, ovaj novinar je insistirao na anonimnosti, u strahu od gubitka posla ili "osvete moćnika".

Anonimni su i potpisnici pisma Narodnoj skupštini Republike Srpske u kojem se od poslanika traži da zaštite ovo javno preduzeće od propasti. U pismu se govori o sunovratu javnog rtv servisa – u organizacionom, kadrovskom, programskom i, kako su istakli, ponajviše finansijskom smislu. Pismo je potpisala neimenovana grupa zabrinutih radnika.

Oni su u pismu optužili menadžment i Upravni odbor RTRS da su ovo javno preduzeće doveli na ivicu propasti. Naveli su da dugovanja RTRS prema dobavljačima iznose oko 10 miliona KM, Poreskoj upravi RS oko tri miliona, dok radnicima zdravstvene knjižice nisu ovjerene više od godinu dana.

Obraćamo vam se s molbom da kao osnivači Javnog servisa Republike Srpske hitno preduzmete neophodne mjere na zaštiti preduzeća od potpunog propadanja. U stvari, ovo nije molba zaposlenih radnika RTRS, nego naš vapaj, jer nas je sadašnji nesposobni menadžment, potpomognut takođe nesposobnim Upravnim odborom, doveo na ivicu provalije iz koje, ne budete li shvatili naš poziv veoma ozbiljno, neće biti povratka, navedeno je u pismu.

KABINETLIJA BEZ SKRUPULA
Oni tvrde da je potpuno uništenje RTRS počelo dolaskom Draška Milinovića ne čelo preduzeća.

Klasični kabinetlija bez skrupula, ne komunicira sa radnicima, ne pozdravlja nas na hodniku, uz to čovjek bez ikakvih stručnih kompetencija da vodi ovakav sistem, veoma brzo doveo je na ključna mjesta ljude slične njemu: takođe nekompetentne, dakle naznalice koje vode važan i iznad svega komplikovan sistem, ali su zato prvorazredne ulizice, naglasili su u pismu.

Draško Milinović je generalni direktor postao u martu 2015. godine, naslijedivši na toj funkciji Rajka Radovanovića, koji je kratko vrijeme bio na čelu RTRS-a. Radovanović je premješten na mjesto direktora Lutrije RS. Prije Radovanovića dugi niz godina RTRS-om je rukovodio Dragan Davidović, koji je sada direktor Republičkog sekretarijata za vjere u Vladi RS.

Zajedničko svima je što su cjelokupan program RTRS-a u poslednje dvije decenije podredili promociji Milorada Dodika i njegove politike.

Milinović je za generalnog direktora RTRS-a došao pravo sa pozicije šefa kabineta premijerke Željke Cvijanović. Prije toga, obnašao je funkciju šefa kabineta Milorada Dodika.

Milinović je, prije nego što je došao u Dodikov kabinet, bio spiker na RTRS. I to prosječan. Onda se preko određenih ljudi ubacio u politiku i Dodikov kabinet, a odatle u kabinet Željke Cvijanović, s kojom je donedavno imao veze, koje su bile daleko od onoga što se može nazvati profesionalnim. Zbog te bliskosti sa Cvijanovićevom i postavljen je za generalnog direktora RTRS-a, mada ne posjeduje nijedan kvalitet potreban da bi vodio ovu medijsku kuću, rekao nam je jedan od izvora iz RTRS-a.

Radnici u svom pismu Milinovića označavaju glavnim krivcem za neskrivenu političku pristrasnost informativnog programa Javnog rtv servisa.

On se uopšte ne miješa u svoj posao, svjestan da on o tome ništa ne zna. Svakog dana, bukvalno svakog dana, makar jednom nazovu iz kabineta premijerke Željke Cvijanović i naređuju šta treba, a šta ne treba objaviti, kako treba posložiti dnevnik itd. Njen kabinet je stvarni urednik Informativnog programa RTRS. Iz Dodikovog kabineta, nećete vjerovati, to rade veoma rijetko, svega nekoliko puta u mjesec dana ili čak ni jednom. Nevolja je što građani, oni koji plaćaju RTV taksu, za razliku od političara, očekuju od nas i zanimljiv zabavni, kulturni, dječiji, filmski i sve druge programe koje treba da emituje javni servis, a oni su katastrofalno loši i dosadni.

Naš sagovornik iz RTRS-a tvrdi da to nije potpuno tačno i da Dodikov kabinet ima isti, ako ne i veći uticaj na informativni program ove medijske kuće, kao i kabinet Željke Cvijanović.

Glavni ‘oficir za vezu ‘ između Dodikovog kabineta i vrha RTRS-a je Dijana Gajić. Iz Dodikovog kabineta Milinović dobija jasne i nedvosmislene smjernice - kako da se plasiraju određene informacije, ko od opozicionara određeni dan treba da se nađe na tapetu…, kazao je naš izvor.

Uređivačka struktura RTRS-a je tu samo da realizuje ono što im se naloži iz dva kabineta.

Urednici na RTRS-u su obične marionete, klimoglavci, čiji je jedini cilj da ispune zahtjeve svojih šefova, Milorada Dodika i Željke Cvijanović. Dodik je najveća zvijezda RTRS-a, svaka njegova izjava se u potpunosti prenosi, kao i stavovi Željke Cvijanović, kazao je naš sagovornik.

MI, NOVINARI SMO ODGOVORNI

U januaru prošle godine novinar RTRS-a Marko Vejić obznanio je na svom Fejsbuk profilu da napušta Javni RTV servis, jer ne može više trpjeti političke pritiske na način rada i uređivačku politiku ove medijske kuće.

Mi, novinari smo u najvećoj mjeri odgovorni za situaciju u kojoj se nalazimo. Mi smo ti koji se izvinjavamo političaru ako mu postavimo pitanje koje mu se ne sviđa, mi smo ti koji dozvoljavamo da nam političari pričaju nešto što ih nismo ni pitali. Mi smo ti koji smo dozvolili da nas političari vrijeđaju, a da ne reagujemo. Neshvatljivo mi je da neki političar može najprimitivnije da izvrijeđa novinara i da se novinar nakon toga vrati u redakciju i da prenese izjavu tog čovjeka. Onog trenutka kad se novinari slože, kad se okrenu i odu sa takve konferencije i ne objave niti jedno slovo o tome šta je neki političar rekao, stvari će da se mijenjaju na bolje”, rekao je u februaru prošle godine Vejić za “Moju Hercegovinu”.

Tada je samouvjereno tvrdio kako se na RTRS i novinarstvo uopšte može vratiti samo pod specijalnim uslovima.

Možda pod jednim uslovom, da potpišem specijalni ugovor u tom mediju da će emisija koju ću raditi biti isključivo u interesu javnosti, da će to biti društvene teme i rješavanje problema običnog naroda. Da ni vlasnik medija ni uredništvo niti bilo ko drugi neće moći uticati na izbor tema, gostiju ili bilo čeka drugog. Obzirom da takve ugovore ne nude mediji dakle nema šanse da promijenim mišljenje i da se vratim novinarstvu, rekao je tada Vejić.

Samouvjerenost ga nije držala dugo. Vejić se za samo nekoliko mjeseci pokajnički vratio na RTRS i, sa više žara nego ranije, nastavio da izvještava o aktivnostima predsjednika RS i lidera SNSD-a Milorada Dodika.

Osim Vejića, koji je ponovo postao jedan od najvatrenijih promotera djela vhovnog vođe u RS, Dodik i SNSD trebalo bi posebne medalje za njihovo promovisanje da dodijele i Siniši Mihailoviću i Nadi Veletić, kaže naš sagovornik.

Mihailović, koji je urednik Informativnog programa RTRS-a, redovno prati Dodika na putovanjima u inostranstvo, između ostalog, izvještavao je o njegovim posjetama Rusiji i Kini.

Kada je pratio Dodikovu posjetu Kini, na mjestu glavnog urednika Informativnog programa mijenjao ga je Jasenko Todorović. Tada je telefonom zvao Todorovića, ali i Momčila Ostojića, psovao im sve po spisku, jer su kasnili sa objavljivanjem Dodikove izjave na na portalu RTRS-a cijelih deset minuta, kazao je jedan od sagovornika Žurnala, upućen u dešavanja na RTRS.

Nada Veletić je posebna priča. Ona bi za Dodika i SNSD bila spremna potući se sa novinarima iz drugih medija koji nisu skloni veličanju njegovog lika i djela. Ona je udarna pesnica SNSD-a, a uža specijalnost joj je ,udaranje’ po opoziciji, kazao je naš sagovornik.

Prema njegovim riječima, među najodanijim Dodikovim ljudima je i Vanja Furtula, urednica “Aspekta”. Njen način rada dobro ilustrira detalj iz njene emisije emitovane u decembru prošle godine kada je prekinula svog gosta Branu Božića, dok je govorio o pogubnoj demografskoj slici Republike Srpske, i zatražila od njega da prokomentariše “sjajnu pobjedu SNSD-a i strašan poraz Saveza za promjene” na lokalnim izborima u oktobru 2016. godine.

Među odanim stranačkim kadrovima je i Draško Ignjatić, koji je trenutno na poziciji direktora Sektora programa Televizije Republike Srpske, dok je glavni urednik TV RS Gordana Cimeša.

“Najveća” zvijezda RTRS je Biljana Knežević poznata i po tome što je u vrijeme kada je bila sklonjena sa malih ekrana, u periodu kratke vladavine Rajka Radovanovića, sa sobom ponijela svu garderobu iz fundusa RTRS-a koju je koristila kao voditelj Dnevnika, a koja je vlasništvo te medijske kuće.
Dolaskom Milinovića, ta afera je gurnuta pod tepih, a Kneževićeva je ponovo ustoličena kao SNSD-ova vedeta na RTRS-u.

UVOZNE ZVIJEZDE PROGRAMA

Poseban skandal je to što je RTRS za velike honorare angažovao nekadašnjeg novinara OBN-a Matu Đakovća i beogradskog novinara i poslanika SNS-a u parlamentu Srbije Miroslava Lazanskog.

RTRS je do sada Lazanskom isplatila 17. 602,47 KM po osnovu autorskog ugovora, a Mati Đakoviću 16. 142,38 KM zarađene plate.

Lazanski je na RTRS-u angažovan od marta 2016. godine sa autorskim ugovorom za emisiju "Lazanski direktno" i, prema zvaničnim podacima, mjesečno prima honorar od 1.600,22 KM.

Mato Đaković, akter presretnutih telefonskih razgovora sa bivšim glavnim tužiocem BiH Goranom Salihovićem i njegov posrednik u komunikaciji s Miloradom Dodikom, na RTRS je zaposlen od juna 2016. godine i plata mu iznosi 1.718,75 KM. Đakovića je na RTRS doveo lično Dodik.

Lazanski i Tadić imaju mnogo veća primanja od “običnih novinara” RTRS-a, od kojih su mnogi, što zbog političke nepodobnosti, što zbog činjenice da nisu pristajali biti obični poslušnici vlasti, poodavno smjenjeni sa uredničkih pozicija i gurnuti na marginalne pozicje.

Nekadašnja urednica programa za kulturu je preko noći smijenjena s te pozicije i prebačena da uređuje rubriku ‘Dogodilo se na današnji dan’. Cijela jedna generacija novinara i urednika, koji su od samog osnivanja RTRS radili u stvaranju ove medijske kuće, danas su u zapećcima, bave se trivijalnim stvarima i tu ih drže samo po sili zakona, jer nemaju osnova da im daju otkaz, kazao je jedan od novinara RTRS-a koji su prošli sličnu torturu.

Prema njegovim riječima, šikaniranju je bila izložena i Ružica Kasalović, koja je iznenada preminula 22. jula prošle godine u 57 godini života. Prema riječima ljudi sa RTRS-a, Kasalovićeva je nekoliko mjeseci ranije smijenjena sa uredničkog mjesta, zbog čega joj je i plata bila manja. Bila je samohrana majka, osoba u kreditima i to smanjenje plate je dokrajčilo.

Na pitanje zašto zaposleni na RTRS šute i trpe razne vrste tortura, šikaniranje, mobing, neplaćene doprinose, isti izvor navodi da je mnogima najbitnije to što su plate još redovne.

Ljudi idu linijom manjeg otpora. Bitno je da su plate redovne, a standarno pitanje koje postavljaju sebi je - gdje da se zaposlimo ako odemo odavde? Svi idu logikom- bolje je da šutimo i trpimo,nego da ostanemo bez posla. Ljudi imaju porodice, većina je u kreditima i praktično nemaju izbora, kazao je naš sagovornik.

On je potvrdio navode iz pisma anonimnih radnika RTRS-a da više od godinu dana nisu plaćeni doprinosi na plate zaposlenih, zbog čega ne mogu ovjeriti zdravstvene knjižice.

Ako je neko baš bolestan, javlja se zamjeniku direktora Srđanu Džajiću, koji je Milinovićev kum, a on onda kontaktira Fond zdravstva i urgira da se tom i tom radniku ovjeri zdravstvena knjižica na jedan dan, kako bi mogao otići na pregled. Strašno ponižavajuće, ispod svakog nivoa, kazao je isti izvor.

Džajić je zaposjeo poziciju zamjenika generalnog direktora iako ima završenu samo srednju školu, kaže naš sagovornik.

Dug RTRS-a prema Poreskoj upravi kreće se oko tri miliona KM, a ukupna dugovanja dobavljačima su oko 10 miliona KM.

OTPUŠTANJE HONORARNIH SARADNIKA

Istovremeno, padaju prihodi od rtv takse, kao i od marketinga, jer je ukupno stanje u Republici Srpskoj, ali i u cijeloj BiH, iz dana u dan ekonomski i finansijski sve lošije.

Bez obzira na sve to, MIlinović je za vrijeme svog mandata na RTRS zaposlio oko 70 ljudi u radni odnos i još oko 200 kao honorarne saradnike. Suočen sa manjkom novca, tvrdi naš izvor, sada je otkazao saradnju za oko 50 honoraraca. Naši izvori tvrde da će u narednom periodu otkazati saradnju i za preostalih 150 honorarnih saradnika.

Po Dodikovom nalogu na čelo Direkcije RTRS je postavljena supruga direktora Helikopterskog servisa i Dodikovog ličnog pilota, Dijana Milanković Kusturić, koja nikada nije bila novinar, ali je, kako se tvrdi, za kratko vrijeme uspostavila strahovladu. Direktor Direkcije je prvi operativac RTRS-a, zbog čega Kusturićeva i posjeduje toliku moć.

Milinović je, kaže naš izvor dalje, za direktora tehnike RTRS, doveo čovjeka iz Prijedora koji ima završenu srednju tehničku školu.

Boris Bajić ima samo srednju školu, osim ako nije po skraćenom postupku u poslednjih par mjeseci završio neki fakultet. On komanduje, između ostalog, i sa 13 diplomiranih inženjera. On svaki dan automobilom RTRS putuje iz Prijedora u Banjaluku i obrnuto, a sve na račun naše kuće”, rekao je naš sagovornik.

Milinović je takođe iz Prijedora, a iz tog grada je doveo i šeficu za naplatu RTV takse.

Anonimni radnici su u svom pismu naveli da je javna tajna da Milinović i njegov kum Džajić na sve strane uzimaju provizije, zbog čega i nabavljaju programa koje niko drugi neće da kupi.

To je lako dokazati, šta smo sve kupili i gdje je to sve do sada emitovano. Na primjer, ne pamti se kada je RTRS kupio neku zanimljivu i gledanu seriju ili neki film, koji emituju svi drugi javni servisi u BiH i regionu. Ali, zato je od jedne seoske produkcije World of speed iz Lopara kupljeno programa koje ni jedna televizija koja drži do sebe ne bi kupila, navedeno je u pismu.

Sve ovo je, kako su naveli, plaćeno ovoj produkciji oko 350.000 KM.

ZATVORENI KRUG KORUPCIJE

Vlasnik World of speed je Siniša Bajić, pilot Helikopterskog servisa. Njegov šef je Boban Kusturić, čija je supruga Dijana, direktor Direkcije RTRS. Zatvoreni krug korupcije i nepotizma.

U pismu se tvrdi i da je Milinović raspisao tender za nabavku 35 novih auta, koje treba platiti za 1,9 miliona KM, iako je novca sve manje. Prethodni automobili su plaćeni 1,4 miliona KM.

Početkom godine premijerka Željka Cvijanović je zvanično posjetila RTRS, kada je promovisan novi veliki studio, sa novom rasvjetom, reklamiranom kao najmoderniju u regionu. Studio od oko 400 kvadratnih metara, u koji je uloženo pet miliona maraka, zjapio je mjesecima prazan, sve dok rukovodstvo nije odlučilo da odatle emituje “Telering” Mate Đakovića. Emisija u kojoj voditelj razgovara sa jednim sagovornikom realizuje se u studiju od 400 kvadrata sa pet kamera!?

Sagovornici Žurnala potvrdili su da su tačne informacije iz pisma da je za tri godine rukovođenja RTRS kupio ogroman stan od preko 100 kvadrata, novog džipa Touareg, njegov zamjenik Džajić svojoj supruzi Passat-a…

Vole i skupe odmore, poput skijanja u Austriji a sve o trošku RTRS-a.

(zurnal.info)

Rate this item
(0 votes)

Facebook stranica

Vidiportal intro

Slikom kroz BiH